راه های ایمنی در مقابل گرمازدگی

ایمنی در مقابل گرمازدگی

ایمنی در مقابل گرمازدگی مهم ترین قواعد و اصولی است که هر فردی که در محیط گرم فعالیت می کند و یا در مدت زمان زیادی در گرما بسر می برد، باید آن را رعایت کند. تقریبا می توان گفت هر ساله نیم میلیون نفر در جهان از گرمازدگی فوت می کنند. راه های ایمنی در مقابل گرمازدگی شامل روش های مختلفی است که می توان آن را در قالب اقدامات فوری و بعد از آن انجام داد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با این مقوله بیشتر آشنا شویم.

گرمازدگی چیست؟

هایپرترمی که به اصطلاح گرمازدگی نیز شناخته می شود ، شرایطی است که در اثر عدم تنظیم مجدد دما ، دمای بدن فرد بیش از حد طبیعی افزایش می یابد. بدن فرد معمولا بیش از آنکه دما را دفع کند ، گرما تولید یا جذب می کند. هنگامی که افزایش درجه حرارت شدید رخ می دهد ، در این حالت یک وضعیت اضطراری ایجاد می شود که برای جلوگیری از ناتوانی یا مرگ فرد باید توجه کرد که او به درمان فوری نیاز دارد. تقریباً هر سال نیم میلیون از مرگ و میر انسانها در جهان، ناشی از هایفوتراپی ثبت می شود.

در این بیماری، سیستم تنظیم کننده دمای بدن در اثر قرار گرفتن در دمای هوای بالا در طولانی مدت، از کار افتاده و در نتیجه فرد نمی تواند گرما را از بدن خود دفع کند. بنابراین دمای بالا باعث اختلال در عملکرد اندام های مختلف بدن می شود.

علائم گرمازدگی چیست؟

از جمله عواملی که می توان برای گرمازدگی بیان کرد، موارد مختلفی است که مهم ترین آن، دمای بدن است که بالا یا خود 40 درجه سانتیگراد (104 درجه فارنهایت) است. اما علائم دیگری که می توان برای این مشکل بیان کرد، عبارتند از:

  • غش کردن می تواند به عنوان اولین علامت بعد از دمای بالا 40 درجه سانتی گراد باشد.
  • پس از این عواملی مختلف می توانند به همراه آن باشند که از جمله معمول ترین آنها می توان به سردرد، سرگیجه، سبکی، پوست قرمز و گرم و خشک، عدم تعریق با وجود گرما، ضعف عضله ها و یا گرفتگی عضلات، تهوع و استفراغ

از دیگر علائم هشدار دهنده در مورد این مشکل می توان به ضربان قلب سریع که ممکن است این ضربان قوی یا ضعیف باشد، تغییرات رفتاری مانند سردرگمی و یا بد رفتاری و حیرت، تشنج، تنفس سریع و کم عمق اشاره نمود.

علائم گرمازدگی

علل گرمازدگی

در مورد گرمازدگی و علل آن باید گفت گرمازدگی می تواند مغز و سایر اندام ها را از بین برده که این عامل برای افراد بالای 50 سال بسیار می تواند اتفاق بیفتد.

مهم ترین علل گرمازدگی را می توان حضور طولانی مدت در گرما و دمای بالا دانست که می تواند به تدریج باعث عرق کردن، سردرد، خستگی شدید، تشنگی و گرفتگی عضلات شود. بسیار مهم است که توجه شود تا افراد بالا 50 سال استعداد بیشتر در این مشکل دارند.

از دست دادن آب بدن، مصرف الکل، مصرف برخی دارو ها، چاقی، تغییر ناگهانی دما، شاخص حرارت بالا و … عوامل مهم دیگر در این زمینه می باشند. برای جلوگیری از گرمازدگی، انجام راه های مقابله با گرمازدگی بسیار مهم است که باید به آنها توجه شود.

 

راه های ایمنی در مقابل گرمازدگی

در مورد راه های ایمنی در مقابل گرمازدگی بایستی به راه های مختلفی اشاره نمود اما در ابتدا لازم است به راه های ایمنی در مقابل گرمازدگی که بایستی به صورت امداد اولیه و فوری انجام شود، اشاره کنیم.

در اولین قدم شما نیاز دارید تا هرکاری که می توانید برای کاهش دمای بدن فرد انجام دهید. به همین خاطر سعی کنید لباس های فرد گرمازده را در آورده و بدن وی را با آب خنک، سرد کنید. شما می توانید این کار را با استفاده از یک پارچه یا حوله یا اسفنج و یا فرو بردن بدن او در آب سرد انجام دهید. همچنین اگر دسترسی به یخ یا کیسه یخ دارید، سعی کنید آن را به بدن فرد بمالید. بهتر است یک مقدار آب را بر سر و گردن فرد انداخته و تکه های یخ را زیر بغل، کشاله ران و بغل گردن او قرار دهید. سعی کنید در لحظات اولیه در این حین، با یک تکه کاغذ یا پنکه او را خنک کنید.

راه های ایمن ماندن در مقابل گرمازدگی

در ادامه بیان راه های ایمنی در مقابل گرمازدگی می توان گفت در قدم بعد لازم است تا فرد را در مکان خنکی قرار دهید. اگر علائم گرمازدگی را مشاهده می کنید، قدم بعدی زنگ زدن به اورژانس است.

اگر به خانه رسیدید، می توانید حمام آب خنک بگیرید و یا خود را در مکانی خنک قرار دهید. توجه کنید که روبرو پنکه یا کولر به صورت مستقیم قرار نگیرید. در ادامه راه های ایمنی در مقابل گرمازدگی باید گفت باید پاهای فرد را در محل بالاتری از بدن قرار دهید. می توانید این کار را چند بالشت انجام دهید. دست ها و پاهای وی را مالش دهید تا خون خنک شده به مغز او برود.

در تمام این مراحل به یاد داشته باشید که از آب خنک استفاده کنید و نه از آب سرد. در حمام رفتن و یا قرار دادن فرد در آب سرد و نوشاندن آب سرد، در همه این موارد منظور از آب سرد، آب خنک است.

اگر فرد به هوش آمد، سعی کنید کم کم به او آب سرد بنوشانید و اگر وی بی هوش است، باید بدن وی را سرد نگه دارید. همچنین در ادامه راه های ایمنی در مقابل گرمازدگی، لازم است دمای بدن فرد پس از سرد کردن او، هر 10 دقیقه بررسی شود و تا زمانی که دمای بدن به زیر 40 درجه نرسد، عمل سرد کردن انجام شود.

راه های مقابله با گرمازدگی

نکات مهم ایمنی در مقابل گرمازدگی

از جمله نکات ایمنی در مقابل گرمازدگی که باید به آنها توجه داشته باشید، می توان گفت:

  • اگر فرد را در آب سرد وارد کردید، لازم است تا زمانی که بدن او خنک نشده، او را در آب سرد در دمای 39 درجه خنک نگه دارید اما اگر بدن وی خنک شد، فرد نباید در آب سرد بماند و فورا باید او را از آب سرد بیرون بیاورید.
  • پس از درمان های اولیه، فرد باید با یک لباس نازک در یک محل خنک استراحت کند و نوشیدنی خنک حاوی نمک بنوشد.
  • بهتر است افراد مسن را در زمان گرمازدگی به بیمارستان ببرید تا ایمنی در مقابل گرمازدگی بررسی شود.
  • گرفتگی عضلات ناشی از گرمازدگی را می توان با ماساژ دادن و استفاده از حوله گرمی روی آن قسمت برطرف کرد.
  • فرد دچار این مشکل بایستی تا مدت 24 ساعت استراحت نماید.

همچنین برای رفع مشکل گرمازدگی، برخی از نوشیدنی های زیر نیز توصیه می شوند که عبارتند از:

  • عناب و شکر
  • خوردنی های سرد تر مانند گل بنفشه، هندوانه، خاکشیر، تخم خیارین
  • دم کرده عناب و زرشک
  • خاکشیر یخ زده
  • شربت آبلیمو
  • تخم شربت که دانه های گیاه ریحان است
  • به لیمو
  • هندوانه
  • گلاب