پارک حاشیه ای چیست

پارکینگ حاشیه ای

کلمه پارک حاشیه ای در واقع خود را توضیح می دهد: پارک در خیابان به معنای پارک کردن وسیله نقلیه خود در خیابان، در هر نقطه از حاشیه خیابان ها یا در امتداد حاشیه خیابان ها است. در برخی از خیابان ها همیشه می توانید وسیله نقلیه خود را در خیابان پارک کنید، اما گاهی اوقات محدودیت هایی وجود دارد.

بیشتر این محدودیت ها در علائم راهنمایی و رانندگی ارائه می شود. گاهی اوقات شما فقط مجاز به پارک کردن در یک طرف خیابان هستید و گاهی اوقات به هیچ وجه مجاز به پارک کردن وسیله نقلیه خود نیستید. موقعیت های پارکینگ در خیابان نیز وجود دارد که برای پارک به مجوز پارک نیاز دارید. اما قوانین تابلو پارک حاشیه ای در ایران و خارج چیست و چگونه باید آن را پرداخت کرد؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

پارک حاشیه ای چیست

پارک حاشیه ای چیست؟

پارک حاشیه ای یا به اصطلاح پارک حاشیه ای هوشمند به مکان هایی اطلاق می شود که شهرداری با استفاده از تابلوهای آبی رنگ در خیابان مشخص می کند که این تابلوها نوعی تجهیزات ترافیکی هستند.

هدف اصلی شهرداری سهولت دسترسی مردم به مراکز و مشاغل با استفاده از این مناطق حاشیه جاده است، اما سوالی که ممکن است در حال حاضر برای شما پیش بیاید این است که چه کسی مراقب خودروها است؟ پلیس راهنمایی و رانندگی معمولا این کار را با استفاده از گشت های دارای دوربین انجام می دهد.

هدف از طرح پارک حاشیه ‌ای هوشمند چیست؟

هدف اصلی طرح پارک حاشیه ای محدود کردن پارکینگ، جلوگیری از پارک طولانی مدت یا شخصی توسط صاحبان مشاغل با فروشگاه‌ های کنار خیابان، جلوگیری از پارک دوبل و کاهش ازدحام و مزاحمت در شهرهای بزرگ است. همچنین توزیع یکنواخت فضاهای پارکینگ کنار خیابان از دیگر اهداف این طرح است. ضمن اینکه علاوه بر این مزایا، می توانید با درآمدی که از این طرح به دست می آورید، هزینه ساخت پارکینگ را نیز به راحتی تامین کنید.

انواع پارک حاشیه‌ای

  • پارکینگ هوشمند کوتاه مدت: این دسته شامل وسایل نقلیه ای است که کمتر از یک ساعت پارک شده اند.
  • پارک حاشیه ای هوشمند میان رده: این دسته شامل خودروهایی می شود که یک تا دو ساعت در محل کار می مانند.
  • پارک هوشمند بلند مدت: این دسته شامل وسایل نقلیه ای است که بیش از دو ساعت در محل کار پارک شده اند.

نحوه استفاده از پرداخت پارک حاشیه ای در خارج از کشور

استفاده از ایستگاه پرداخت آسان است:

  • پارک کنید و شماره فضای خود را یادداشت کنید.
  • در ایستگاه پرداخت منطقه پارکینگ خود، شماره فضای خود را وارد کنید.
  • روش پرداخت خود را انتخاب کنید (پول، کارت اعتباری یا کارت پارکینگ شهر).
  • هنگام استفاده از کارت اعتباری، مطمئن شوید که آن را با حرکت رو به پایین از کارتخوان بیرون بکشید.
  • زمان پارکینگ مورد نیاز خود را خریداری کنید.
  • رسید خود را چاپ کنید – نیازی به بازگشت به وسیله نقلیه خود نیست.
  • صفحه اصلی ایستگاه پرداخت پیام هایی را در طول تراکنش ارائه می دهد. رسید شما شامل شماره جای پارک و تاریخ و زمان انقضا است.
  • برای گزارش ایستگاه پرداخت که کار نمی کند، با خدمات پارکینگ تماس بگیرید.

پارک حاشیه ای

نحوه ثبت نام پارک حاشیه ای در ایران

اگر شما هم می خواهید از این قابلیت استفاده کنید، به لوکیشن تهران من بروید و اطلاعات زیر را پر کنید:

  • کد ملی
  • شماره تلفن
  • شماره پلاک ماشین

پارکینگ حاشیه ای چگونه استفاده می شود؟

اگر تمایل دارید حداقل یک بار از پارکینگ کنار خیابان استفاده کنید، بهتر است از قبل با مراحل لازم آشنا شوید. برای استفاده از این پارکینگ ابتدا باید وارد سامانه «تهران من» شوید. پس از آن باید مشخصات خود را وارد کرده و ثبت نام خود را تکمیل کنید.

همان گونه که اشاه شد، برای ثبت نام پارک حاشیه ای هوشمند به موارد زیر نیاز دارید:

  1. شماره ملی
  2. شماره تلفن
  3. شماره پلاک

روش استعلام و پرداخت هزینه های حاشیه ای پارکینگ

پس از ثبت نام برای استفاده از پارکینگ محدود و وارد کردن صحیح اطلاعات شما در سامانه «تهران من»، سیستم هزینه پارکینگ شما را با استفاده از این داده ها محاسبه می کند. چگونه؟ اطلاعات شما هر 30 دقیقه یک بار گرفته می شود و در پایان هزینه پارکینگ از حساب شما کسر می شود. اگر نام پارک هوشمند کنار حاشیه را شنیده اید، بدانید که چیزی جز این مشکل نیست.

در هر صورت حتی اگر جریمه‌ای برای شما پیش‌بینی می‌شود بهتر است هر چه زودتر جریمه خودرو را پرداخت کنید تا افزایش نیابد.

برای چک کردن هم می توانید برای اطلاع از زمان ورود و خروج و هزینه های مربوطه به سامانه «تهران من» مراجعه کنید.

جریمه عدم پرداخت هزینه پارکینگ

اگر می خواهید از این نوع پارکینگ استفاده کنید، باید در پرداخت هزینه پارکینگ کنار خیابان دقت زیادی داشته باشید. مسئولان حمل و نقل شهرداری در این زمینه بسیار حساس و مشخص هستند. اگر هزینه پارکینگ را به موقع پرداخت نکنید، این تاخیر یا هزینه پرداخت نشده به هزینه خودرو اضافه می شود و هنگام اقدام به فروش خودرو باید پرداخت کنید.

در صورت تاخیر در پرداخت عوارض، به ازای هر جای پارک 10 درصد جریمه می شوید

پارکینگ حاشیه ای

سخن آخر

در این مقاله به طور مختصر پارک حاشیه ای و نحوه پرداخت هزینه آن در ایران و خارج از کشور صحبت کردیم. با کمک این طرح شما می توانید وسیله نقلیه خود را در خیابانی که مجاز است پارک کنید. علائم نصب شده نشان می دهد که در آن محدودیت ها و/یا شرایط پارکینگ اعمال می شود. در مواردی که تابلوهای پارک حاشیه ای وجود دارند، پارکینگ بلامانع است.

پارکینگ‌های نامحدود همچنان مشمول قوانین آئین ‌نامه ‌ای هستند که معمولا درج نمی‌ شوند، مانند تابلو پارک ممنوع شبانه در خیابان‌ ها، تقاطعه ا و معابر عابر پیاده، پارک 12 ساعته و غیره.

هر وسیله نقلیه ای که در یک نقطه اندازه گیری پارک شده است باید متر را پرداخت کرده باشد و نباید از حداکثر محدودیت زمانی اعلام شده برای آن نقطه تجاوز کند.

لازم به ذکر است فروشگاه الو ایمنی یک از تولید کنندگان انواع تابلو های ترافیکی و تابلو های پارک حاشیه ای میباشد. در صورتی که نیاز به راهنمایی دارید با شماره های درج شده در فروشگاه تماس حاصل فرمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *