نکات ایمنی در جوشکاری / ایمنی جوشکاری

ایمنی جوشکاری

اگر به کار جوشکاری مشغول هستید می دانید که بدون توجه به نکات ایمنی در جوشکاری می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای شما به وجود بیاورد پس توجه به نکات ایمنی در جوشکاری بسیار مهم است. اگر نکات ایمنی در جوشکاری را بدانید و آن ها را به کار بگیرید می توانید از این خطرات دوری کنید و آسیبی نبینید.

نکات ایمنی در جوشکاری

ایمنی در جوشکاری با وسایل حفاظتی مناسب

مهمترین بخش جوشکاری استفاده از پوشش حفاظتی مناسب است. اول از همه باید کلاه ساخته شده مخصوص این کار را داشته باشید که مقاوم در برابر اشعه است. برای جوشکاری باید از حفاظ صورت و ماسک جوشکاری دستی که دارای لنزهای فیلتر کننده هستند و لباس جوشکاری مخصوص که دست ها و یقه را کامل می پوشاند استفاده کنید به علاوه یک دستکش جوشکاری بلند و شلوار مخصوص که ضد آتش است و کفش ایمن و یک عینک جوشکاری که محافظ است و یک پیش بند چرمی که برای جوشکاری لازم است.

باید بدانید که در هنگام برقراری قوس و پس از آن دو نوع اشعه که مرئی هم نیستند به وجود می آید که هم برای چشم ها و هم پوست بسیار خطرناک است و باید از عینک های مخصوص و نقاب استفاده کرد.

نکات ایمنی در جوشکاری

نکات ایمنی در جوشکاری با لباس مخصوص

لباس نقش مهمی در حفاظت بدن و پوست شما در مقابل نفوذ اشعه های خطرناک دارد. لباس مخصوص جوشکاری بسیار ضخیم است و از الیاف طبیعی درست شده است که مقاومت بیشتری نسبت به سایر الیاف دارند.

ایمنی در جوشکاری با نقاب مخصوص

هنگام جوشکاری به دلیل ایجاد قوس باید از نقاب های مخصوص استفاده کنید زیرا این نقاب اثرات نامطلوب اشعه ی ماورا بنفش و مادون قرمز تولید شده را خنثی می کند. اگر زمان کمی جوشکاری می کنید نقاب های دستی کافی هستند ولی اگر برای مدت طولانی مشغول جوشکاری هستید باید از نقاب های ثابت استفاده کنید.

ایمنی در جوشکاری – کابل ها

یکی از مهمترین بخشی که باید از ایمنی آن مطمئن باشید کابل ها هستند که اتصال دهنده ی نیروی برق به دستگاه می باشند. باید محل اتصال حتما عایق کاری مخصوص شده باشد اگر چندین کابل را به هم متصل کرده اید حتما محل کابل الکترود و کابل زمین را چک کنید تا عایق شده باشد. از تمیزی کابل اطمینان حاصل کنید زیرا وجود آلودگی ها در کابل خطرناک است. سعی کنید اگر کابل شما خیلی بلند است همیشه آن را در وضع مرتبی قرار دهید و از محل هایی که احتمال دارد به کابل آسیب برسد دور نگه دارید. جنس کابل هم بسیار مهم است زیرا باید طوری باشد که زود بریده نشود یا آسیب نبیند پس هنگام تهیه ی کابل به جنس و دوام آن هم بسیار دقت کنید.

 

رعایت ایمنی در ماشین جوشکاری

یکی از نکات ایمنی در جوشکاری توجه به ماشین جوشکاری است. توجه کنید که هرگز ماشین جوشکاری را در مجاورت مواد اشتعال زا قرار ندهید همچنین اگر می دانید که ماشین جوشکاری شما مشکل دارد هرگز از آن استفاده نکنید. ماشین جوشکاری صدمه دیده باید تعمیر یا تعویض شود چون می تواند مشکلات زیادی را برای شما ایجاد کند پس هرگز ریسک نکنید. برای تعمیر ماشین جوشکاری از افراد متخصص کمک بگیرید و برای تعمیر حتما جریان برق را قطع کنید. یکی از نکات ایمنی در جوشکاری این است که دستگاه جوش در قسمت بدنه باید دارای اتصال الکتریکی به زمین باشد.

 ایمنی جوشکاری

ایمنی در جوشکاری در فضای بسته

نکات ایمنی در جوشکاری در فضای بسته باید کامل در نظر گرفته شود، اگر معمولا در فضای بسته مجبور به جوشکاری هستید باید مطمئن شوید که تهویه درست انجام می گیرد. زیرا اگر موتور دیزلی یا بنزینی داشته باشید می تواند باعث ایجاد دود و خفگی و مشکلات دیگر شود. راجع به ترانسفورماتور نوعی است که با مایع خنک می شود توجه کنید مایع آتش گیر نباشد یکی از نکات ایمنی در جوشکاری این است که اطراف ترانسفورماتور حتما عایق داشته باشد.

نکات ایمنی در جوشکاری – چگونه از ایجاد حریق جلوگیری کنیم

اگر برای جلوگیری از حریق  به نکات ایمنی در جوشکاری توجه کنیم تا حد زیادی از بروز حادثه و حریق جلوگیری خواهد شد.  اول اینکه قبل از انجام کار باید محیط را کامل بررسی کنید تا مواد اشتعال زا در اطراف شما نباشد. اگر لوله و مخازن قابل اشتعال در اطراف هست باید قبل از شروع به جوشکاری حتما تخلیه شوند یا به نوعی از اطراف شما دور شوند. اگر دارای کف چوبی هستید قبل از شروع به کار باید آن را با ورق فلزی پوشش دهید تا اگر احتمالا فلز مذاب روی آن ریخت مشکلی برای کف ایجاد نشود. حتما آماده باشید و آتش خاموش کن یا فردی کمکی را کنار خود داشته باشید و توجه کنید که تا یک ساعت بعد از تمام شدن کارتان باید محل را به دقت وارسی کنید تا آتشی پنهان جایی باقی نمانده باشد چون ممکن است یک نقطه ی کوچک آتش باقی مانده باشد و بعد تبدیل به فاجعه شود پس خوب بررسی شود. کسانی که از کابل سیار برای جوشکاری استفاده می کنند باید قبل از شروع محیط را خوب بررسی کنند تا خطر حریق کمتر شود و مواد قابل اشتعال و خطرناک را دور کنید.

 جلوگیری از برق گرفتگی در جوشکاری

فردی که جوشکاری می کند تمام مدت با نیروی برق کار می کند و همین امر باعث می شود که خطر برق گرفتگی برای فرد وجود داشته باشد پس فرد باید نکات ایمنی در  جوشکاری را حتما رعایت کند. یکی از این نکات ایمنی در جوشکاری این است که توجه کند زمین باید خشک باشد و اگر زمینی که کار می کند خیس است حتما از یک تکه لاستیک یا چوب و هر چیز غیر عایق استفاده کند. برق گرفتگی در مناطق مرطوب و تابستان به دلیل گرمی بیش از حد بسیار بیشتر است زیرا شخص ممکن است عرق کند و بدن مرطوب شود و به این ترتیب الکتریسیته با سرعت بیشتری از بدن عبور خواهد کرد. توجه کنید که ولتاژ برق نباید از سی و شش ولت در محیط های خشک و دوازده ولت در مکان های مرطوب بیشتر شود. می دانید که گریزهای الکترود در حین انجام جوشکاری گرم می شوند. برای سرد کردن آن ها از خنک کننده استفاده کنید. هرگز الکترودها را در آب سرد قرار ندهید زیرا بسیار خطرناک است حتما از گیره های عایق شده و الکترودهای روکش دار استفاده شود تا جریان برق را به بدن منتقل نکند. حتما فرد جوشکار توجه کند که در محیط های مرطوب و خیس قرار نگیرد و با قطعات وصل شده به مدار زمین تماسی نداشته باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *