معنی رنگ کلاه ایمنی های مختلف چیست؟

رنگ کلاه ایمنی

هر کلاه ایمنی رنگ های متفاوتی دارد. در واقع معنی رنگ کلاه ایمنی بیانگر این است که این کلاه ها برای کدام مشاغل مورد استفاده قرار خواهند گرفت و رنگ ها در بیشتر موارد به عنوان نشانه ای برای تمایز بین افراد و جایگاهشان، شناخته می شوند.

کاربرد کلاه های ایمنی

به طور کلی کلاه های ایمنی که با عنوان کلاه های سخت نیز در بسیاری از صنایع شناخته می شوند، برای به حداقل رساندن آسیب های ناشی از مشاغل مختلف طراحی شده اند. کاربرد اصلی این کلاه ها این است که کارکنان با استفاده از آن ها در برابر ریزش سنگ، برق گرفتگی و یا برخورد سر آن ها با وسایل مختلف حفاظت کنند.

البته باید بدانید که کلاه های ایمنی امروزه در رنگ های مختلف طراحی شده اند که هر کدام از آن ها قابلیت های متفاوتی دارند. البته با توجه معنی رنگ کلاه ایمنی نیز به راحتی می توان کارکنان را از کارفرمایان تشخیص داد.

معنی رنگ کلاه ایمنی

ساختار و جنس کلاه های ایمنی

امروزه برای این که کلاه های ایمنی هنگام قرار گرفتن بر روی سر، احساس سنگینی را به افراد القا نکنند، از موادی به نام مواد کامپوزیتی برای ساخت بدنه آن ها استفاده خواهد شد. البته استفاده از پلاستیک های مخصوص ABS نیز در ساخت این محصول مشاهده می شود. این مواد علاوه بر این که نسبت به ضربه مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند، از وزن پایینی برخوردارند و بسیار سبک هستند.

توجه داشته باشید که مواد نام برده شده تنها برای قسمت خارجی کلاه مورد استفاده قرار می گیرند و جنس و ساختار لایه های درونی، کاملا متفاوت می باشد. لایه داخلی این کلاه ها از جنس یونولیت می باشد. دلیل انتخاب یونولیت برای قسمت داخلی کلاه های ایمنی، این است که این ماده نیروی شدید وارد شده به قسمت خارجی را به سر منتقل نخواهد کرد و همچنین برای تهویه هوا درون کلاه نیز بسیاز مناسب می باشد.

یونولیت داخلی کلاه با پارچه های مناسبی پوشانده می شوند. انتخاب این پارچه ها توسط کارشناسان صورت خواهد گرفت و به گونه ای انتخاب می شوند که هیچ حساسیتی نظیر آلرژی و یا خارش را در قسمت سر ایجاد نکنند و همچنین زیبایی درون کلاه ایمنی نیز حفظ گردد.

معنی رنگ کلاه ایمنی

مزیت های استفاده از کلاه ایمنی

با این که معنی رنگ کلاه ایمنی می تواند در کیفیت و قابلیت های آن ها نیز تاثیر گذار باشد، اما همه این کلاه ها دارای مزیت های یکسانی خواهند بود. نخستین مزیت استفاده از کلاه ایمنی را می توان محافظت از سر در برابر خطرات احتمالی دانست. آسیب هایی که ممکن است در حین انجام فعالیت به سر کارکنان وارد شود، می تواند شامل سقوط اشیا و یا لغزش و سقوط افراد روی اشیا باشد که استفاده از این کلاه ها به طور کامل از سر کارکنان در برابر این آسیب ها محافظت خواهد کرد.

استفاده از این کلاه ها برای کارگرانی که در شب مشغول به انجام فعالیت هستند، موجب می شود تا آنها بهتر مشاهده شوند. استفاده از این کلاه ها همچنین از تابش مستقیم آفتاب به سر کارگران جلوگیری کرده و این امر تا حد زیادی گرمازدگی کارکنان را کاهش خواهد داد.

کلاه های ایمنی برای کدام مشاغل مورد استفاده قرار می گیرند؟

باید بدانید که استفاده از کلاه های ایمنی از سال ۱۹۷۰ میلادی در سراسر جهان رواج پیدا کرد. زیرا که در آن سال سازمان بهداشت و سلامت شغلی دستورالعمل ویژه ای را برای بسیاری از مشاغل خطرناک ارائه داد که طبق این دستورالعمل، استفاده از کلاه های ایمنی برای مشاغل عمرانی و ساختمانی، معادن زیر زمینی، کارخانه های تولیدی مختلف، مشاغل مرتبط با برق، جوشکاری ها و تراشکاری ها، آزمایشگاه ها و حتی تصفیه خانه ها الزامی می باشد.

البته هر کدام از کارکنان این مشاغل متناسب با میزان سختی فعالیت خود از کلاه ایمنی مخصوص استفاده خواهند کرد. به طور مثال کلاه ایمنی افرادی که در معادن فعالیت می کنند، باید توانایی حفاظت از سر در برابر ریزش ناگهانی سنگ ها را داشته باشد و همچنین دارای چراغ قوه نیز باشد. البته سازمان بهداشت و سلامت شغلی، بخشی از دستورالعمل خود را به معنی رنگ کلاه ایمنی اختصاص نداده و انتخاب رنگ این کلاه ها را در اختیار مشاغل قرار داده است.

معنی رنگ کلاه ایمنی

آیا معنی رنگ کلاه ایمنی متفاوت است؟

همان طور که عنوان شد، در مورد معنی رنگ کلاه ایمنی از سوی سازمان جهانی بهداشت و سلامت شغلی توضیحی ارائه نشده است. در شغل های مختلف رنگ های کلاه ایمنی متفاوت بوده و معنی و مفهوم خاص خود را دارد.

برای این که تفاوت میان کارگران و کارشناسان آن ها مشخص باشد، رنگ کلاه این افراد متفاوت است. همچنین باید بدانید که انتخاب رنگ کلاه ایمنی برای درجه بندی کارکنان یک شغل کاملا به مدیران آن بستگی دارد. البته برخی از رنگ ها به یک مشاغل خاص اختصاص یافته و تاکنون تغییری در آن دیده نشده است.

کلاه ایمنی قرمز

یکی از رنگ های مهم کلاه ایمنی، رنگ قرمز می باشد. در واقع همانطور که رنگ قرمز به عنوان نمادی برای شرایط اضطراری و خطر شناخته می شود، معنی رنگ کلاه ایمنی قرمز نیز خطر می باشد. به همین دلیل اکثر افرادی که در مشاغل مربوط به اطفاء حریق فعالیت می کنند و جزوی از نیرو های آتش نشانی هستند، از کلاه ایمنی با رنگ قرمز استفاده می کنند.

این رنگ از کلاه ایمنی همچنین برای مشخص کردن کارشناسان مربوط و فعال در امور آموزش های اضطراری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. جالب است بدانید که این رنگ در تمام کشور های جهان به آتش نشان ها اختصاص دارد و غیر از آن ها مشاغل دیگری از کلاه ایمنی قرمز رنگ استفاده نخواهند کرد.

رنگ کلاه ایمنی

معنی رنگ کلاه ایمنی سفید

اصولا از کلاه ایمنی سفید رنگ در تمامی مشاغل استفاده می شود و می توان گفت که معنی رنگ کلاه ایمنی سفید به درجه بندی و رتبه بندی کارکنان بستگی دارد. به گونه ای که در مشاغل عمرانی و ساختمانی که اغلب کارگران از یک رنگ کلاه مخصوص استفاده می کنند، مهندسان بالا رتبه از رنگ کلاه ایمنی سفید استفاده خواهند کرد.

این رنگ کلاه به معماران و حتی تکنسین ها نیز در هر شغل اختصاص دارد و در برخی موارد مدیران و سرپرستان نیز برای تمایز داشتن با سایر افراد از این رنگ استفاده خواهند کرد. به طور کلی این رنگ نشان دهنده مقام بالای یک فرد می باشد.

معنی رنگ کلاه ایمنی سبز

معنی رنگ کلاه ایمنی سبز بیانگر نیرو های ایمنی در پروژه های مختلف می باشد. به طور کلی بازرسان و افرادی که برای نظارت بر سطح ایمنی مشاغل از سوی یک اداره مخصوص بر سر پروژه های ساختمانی و عمرانی حاضر می شوند از کلاه های ایمنی با رنگ سبز استفاده می کنند. البته رنگ سبز کلاه ایمنی کاربرد دیگری نیز دارد. این رنگ برای مشخص کردن افراد تازه کار و مبتدی و حتی کارآموزان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رنگ کلاه های ایمنی

کلاه ایمنی مشکی

کلاه ایمنی با رنگ مشکی یکی از قدیمی ترین رنگ ها برای این دسته از کلاه های سخت بوده است. در واقع باید بدانید که معنی رنگ کلاه ایمنی مشکی نماد هیچ شغل و یا جایگاه خاصی نمی باشد. این رنگ با این که جزوی از رنگ های رایج در گذشته می باشد، اما امروزه مورد توجه مدیران مشاغل قرار نگرفته و کمتر فردی از آن استفاده می کند.

جالب است بدانید که کلاه های ایمنی با رنگ مشکی در زمان گذشته برای وجود تمایز بین مدیران و کارکنان مورد استفاده قرار می گرفت که امروزه کلاه های ایمنی سفید رنگ برای نشان دادن تفاوت کارگران و مدیران، جایگزین کلاه های مشکی شده اند.

کلاه ایمنی قهوه ای

یکی دیگر از رنگ های رایج در بین کارکنان رنگ کلاه ایمنی قهوه ای می باشد. این رنگ در اغلب کشور های جهان مورد استفاده قرار گرفته و معنی رنگ کلاه ایمنی قهوه ای را به کارکنانی که در شغل جوشکاری فعالیت می کنند، نسبت می دهند.

به طور کلی رنگ قهوه ای در کلاه های ایمنی بیانگر فردی است که در شغل خود با حرارت بسیار زیاد و دمای بالا سر و کار خواهد داشت. این کلاه های قهوه ای رنگ اغلب عایق دما هستند و از نفوذ دمای بسیار زیاد به سر و پیشانی کارکنان محافظت می کنند.

کلاه ایمنی نارنجی

در بین تمامی رنگ های کلاه ایمنی، رنگ نارنجی پرکاربرد ترین و رایج ترین رنگ در بین سایر رنگ ها می باشد. معنی رنگ کلاه ایمنی نارنجی نمادی از احتیاط می باشد و اغلب استفاده کنندگان آن، کارگران ساختمانی می باشند.

یکی از اصلی ترین دلایلی که این رنگ در بسیاری از مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد، این است که رنگ دارای قابلیت بالای دید در روز و حتی شب می باشد و به همین دلیل است این رنگ کلاه ایمنی برای کارگرانی که در جاده مشغول به کار هستند بسیار مناسب است و خطرات جانی این کارکنان را تا حد چشمگیری کاهش خواهد داد.

معنی رنگ کلاه ایمنی زرد

معنی رنگ کلاه ایمنی زرد نیز مانند رنگ نارنجی در بین کارکنان و کارگران ایرانی بسیار رایج می باشد. در واقع این رنگ به همراه رنگ سفید از پرکاربرد ترین رنگ در بین کارکنان مشاغل مختلف می دانند. با این وجود از کلاه رنگ زرد اکثرا برای افرادی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که با ماشین آلات سنگین و ابزار آلات سنگین سر و کار دارند.

این افراد علاوه بر این که از کلاه ایمنی زرد استفاده می کنند، لباس های ایمنی زرد رنگی نیز دارند و به همین دلیل کاملا با سایر کارکنان متمایز هستند. از دیگر مشاغلی که از کلاه های ایمنی زرد رنگ در حین انجام فعالیت استفاده می کنند، افرادی هستند که مسئول ساخت و ساز جاده و سایر امکانات عمومی می باشند.

کلاه ایمنی آبی

معنی رنگ کلاه ایمنی آبی به افراد و مشاغلی اطلاق می گردد که به عنوان مشاوره های فنی در ساختمان سازی و یا جاده سازی شناخته می شوند. این رنگ کلاه همچنان برای کارمندان و یا حتی کارگرانی که به صورت موقت در پروژه های مختلف عمرانی فعالیت می کنند نیز تعلق خواهد گرفت. اما به طور رایج تر، کلاه ایمنی آبی رنگ مخصوص کارکنان مشاغل برق کاری و همچنین نجاری می باشد.

کلاه ایمنی صورتی

کلاه های ایمنی صورتی رنگ تنها در برخی از کشور ها مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع باید بدانید که این رنگ از کلاه ایمنی رایج نیست، اما با این حال کاربرد جالبی در بین مشاغل دارد. معنی رنگ کلاه ایمنی صورتی این است که به عنوان مجازات برخی از کارکنان شناخته می شود.

به گونه ای که اگر کارمند و یا کارگری فراموش کند که کلاه ایمنی خود را به محل کار بیاورد، به عنوان تنبیه و یادگیری نظم، به آن ها کلاه صورتی می دهند تا نسبت به سایر کارکنان تفاوت داشته باشد. البته کلاه ایمنی به رنگ صورتی در برخی کشور ها برای مهندسان و کارکنان خانم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رنگ کلاه های ایمنی

کلاه ایمنی خاکستری

در محیط های کاری معنی رنگ کلاه ایمنی خاکستری به هیچ کدام از کارکنان و یا مدیران نسبت داده نمی شود. بلکه از این رنگ کلاه ایمنی اغلب برای افرادی استفاده خواهد شد که به عنوان بازدید کنندگان عمومی در پروژه های کاری حضور پیدا خواهند کرد.

کلاه های ایمنی خاکستری رنگ قابلیت ها و امکانات پیچیده دیگر رنگ های کلاه ایمنی را ندارند؛ زیرا که بسیار کمتر از سایر رنگ ها کاربرد خواهند داشت. البته باید بدانید که امنیت این کلاه های ایمنی دقیقا مشابه با سایر کلاه های سخت می باشد و بازدید کنندگان به هیچ عنوان از ناحیه سر، دچار آسیب نخواهند شد.

دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • حسین 14 مهر 1401 / 3:47 ب.ظ

    عالی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *