کمربند ایمنی داربست

کمربند ایمنی داربست

در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در مورد کمربند ایمنی داربست بپردازیم در صورتی که می خواهید در مورد کمربند ایمنی داربست اطلاعاتی را بدست آورید در این مقاله ما را همراهی کنید. هر ساله افراد زیادی که در داربست ها مشغول کار هستند به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی از جمله عدم استفاده از کمربند ایمنی داربست در اثر سقوط جان خود را از دست می دهند لذا استفاده از این تجهیزات هنگام کار در ارتفاع و داربست بسیار حائز اهمیت است.

کمربند ایمنی داربست

انواع مختلفی از کمربندهای ایمنی ارتفاع وجود دارد که در ارتفاعات مختلف و در حین کار می تواند مورد استفاده قرار گیرد. فرقی نمی کند شما در ارتفاع بالای یک دکل، ساختمان، آسانسور و یا داربست فعالیت می کنید در هر صورت نیازمند استفاده از کمربند ایمنی هستید. کمربند ایمنی داربست نیز یکی از تجهیزاتی است که مناسب برای افرادی است که در داربست ها فعالیت می کنند. کمربند ایمنی داربست معمولا برای حفظ امنیت به یک لوله محکم و ثابت اتصال داده می شود تا زمانی که فرد سقوط می کند با استفاده از جلیقه نگه دارنده مانع سقوط شود.

کار در ارتفاع و داربست

داربست ها تجهیزاتی هستند که به صورت موقت مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا از جنس چوب و فلز هستند از داربست ها بیشتر در ارتفاعات بیش از دو متر استفاده می شود. داربست ها از پایه فلزی که در انتهای همه لوله  ها قرار دارد و سبب پخش نیرو می شود، ساخته می شود. تخته های چوبی که بر روی داربست قرار داده می شود به منظور ایستادن کارگران است. به دلیل کار در ارتفاع استفاده از داربست خطرات زیادی را به همراه دارد به همین دلیل باید نکات ایمنی در اولویت کارفرمایان و کارگران باشد. اولین خطر و مهم ترین خطری که کارگران را در حین استفاده از داربست تهدید می کند سقوط از ارتفاع است، کمترین آسیبی که سقوط از داربست می تواند داشته باشد شکستگی قسمت های مختلف بدن است. تجربه نشان داده است رعایت اقدامات حداقلی در حین کار بر روی داربست می توانست جلوی فوت بسیاری از کارگران در حین کار بر روی داربست را بگیرد.

انواع کمربند ایمنی ارتفاع برای کار در ارتفاع و داربست

انواع مختلفی از کمربند ایمنی داربست و کمربند ایمنی جهت فعالیت در ارتفاع وجود دارد که با توجه به نوع داربست و نیازی که دارید می توانید آن ها را تهیه کنید مهمترین کمربندهای ایمنی شامل موارد ذیل هستند:

اجزای کمربند ایمنی داربست

کمربند ایمنی داربست به مانند کمربندهای دیگر که برای ایمنی در ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرند، دارای یک سری تجهیزات است که سبب کاربردی شدن و ارتقا امنیت آن می شود. اجزای تشکیل دهنده این کمربند که بیشتر از پارچه های دوخت و دوز محکم و تسمه های نرم و قلاب ها تشکیل شده است که با توجه به نوع کاربرد و انتظاری که از آن وجود دارد در جنس تجهیزات و همچنین تعداد آن ها تفاوت هایی وجود دارد.

در بسیاری از کمربندها به منظور راحتی اپراتورها، محلی و یا جیبی برای قرار دادن ابزارها تعبیه شده است که می تواند جزئی از اجزای کمربند ایمنی ارتفاع محسوب شود. همانطور که گفته شد کمربندهای ایمنی متفاوتی وجود دارد لذا این کمربندها با توجه به کاربری که دارند باید در داربست ها مورد استفاده قرار بگیرند.

کمربند ایمنی داربست

نکات ایمنی در استفاده از کمربندهای ایمنی داربست

–          اپراتور باید با استفاده از کمربند ایمنی به درستی آشنا باشد و در ارتفاع بیش از دو متر حتما کمربند ایمنی را مورد استفاده قرار دهد.

–          در صورتی که طول طناب کمربند ایمنی داربست کوتاه  است به طول آن اضافه نکنید و در صورتی که نیاز مبرم داشته باشید برای اضافه کردن طول از یک تسمه سالم استفاده شود. علاوه بر این امکان استفاده از طناب های نجات قرقره ای که متحرک می باشند و قابلیت جابجایی دارد، وجود دارد.

–          با توجه به این که انواع گوناگونی از کمربندهای ایمنی داربست وجود دارد لذا انتخاب مناسب ترین آن ها ضروری است برخی از این کمربندها ممکن است که در حین سقوط ضربات شدیدی به کمر وارد کنند که استفاده از آن ها توصیه نمی شود.

–          پیش از این که کمربند را مورد استفاده قرار دهید همه بخش ها و ضمائم آن را بررسی کنید تا مشکلی از لحاظ امنیت نداشته باشد.

–          در حفظ  و نگهداری کمربند دقت کافی داشته باشید و کمربند را به هیچ وجه نکشید و یا ضربه شدیدی به آن وارد نکنید همچنین کمربند را به روغن و رنگ آلوده نکنید.

–          در سازه های فلزی مانند داربست حتما کمربند را به طناب نجات متصل کنید.

–          در صورتی که در مکانی فعالیت می کنید که نمی توانید از طناب نجات استفاده کنید در داخل سبد حمل، کمربند را به قلاب جرثقیل اتصال دهید.

–          فاصله ای که بین جناغ سینه و کمربند ایمنی داربست وجود دارد در حدود یک کف دست باشد.

–          در قسمت ران پا، کمربند ایمنی باید بصورت صحیح و محکم بسته شود تا زمانی که سقوط اتفاق می افتد ضربه به قسمت بین دو ران وارد شود.

کمربند ایمنی داربست

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *