دلیل رنگ های لباس نظامی چیست؟

رنگ های لباس نظامی

مهمترین نکته در طراحی لباس نظامی موضوع استتار سربازان در جنگ می باشد زیرا برای جنگیدن ابتدا باید زنده ماند سپس به جنگ با دشمن پرداخت. یکی از ویژگی هایی که هر نوع لباس نظامی باید داشته باشد رنگی متناسب با محیط عملیات می باشد همانند لباس نیروی انتظامی در ایران. شاید حالا با این اشاره ی ساده متوجه طرح های عجیب و غریب چریکی یا پلنگی شده باشید.

تاریخچه رنگ بندی لباس های نظامی

شاید بتوان گفت اولین لباس نظامی مربوط به جنگ جهانی اول می شد هرچند در گذشته نیز جنگ هایی صورت می گرفت اما نوع لباس های آن ها مشخص نیست. ارتش انگلستان در جریان جنگ جهانی اول رنگ لباس های خود را تغییر دادند و به رنگ خاکی تبدیل شد به علت این که تصور می شد رنگ قرمز بیشتر مناسب مراسمات رسمی می باشد. لباس نبرد سربازان فرانسه آبی آسمانی بود زیرا تصور می کردند در افق کمتر دیده می شوند. آلمان ها برای این که لباس نظامی که استفاده می کنند تبدیل به یک نماد شود از رنگ خاکستری استفاده می کردند.

مفهوم رنگ در لباس نظامی

آن چیزی که به هنگام طراحی یک لباس نظامی باید به آن توجه کرد انتخاب رنگ و بافت مناسب به منظور پنهان کردن فرد در جنگ می باشد. زمانی که از رنگ صحبت می شود ویژگی های مختلفی از جمله درجه درخشندگی، میزان غلظت و … مدنظر طراح لباس نظامی قرار گرفته می شود اما آن مفهومی از رنگ که در طراحی لباس نظامی آن را متمایز از سایر طراحی ها می کند ارزش رنگ می باشد. به عنوان مثال در عکاسی طبیعت، مدلینگ و … تنوع رنگ سبب بازی چشم می شود و شاید نتواند جزئیات را به خوبی ببینید و می توانید مفهوم واقعی ارزش رنگ را درک کنید اما در دوربین های دید شب نظامی تصاویر سیاه و سفید است آن گاه ارزش رنگ به خوبی مشخص می شود زیرا این تیرگی و روشنی رنگ های لباس است که موجب تشخیص فرد در تاریکی می شود. شخصی که لباسی به رنگ زرد پوشیده است بلافاصله با دوربین دید شب، شناسایی می شود زیرا درجه درخشندگی رنگ زرد بسیار بالاتر از رنگ های دیگر می باشد.

 رنگ های لباس نظامی

رنگ مناسب لباس نظامی به هنگام استفاده از دوربین های نظامی

ارزش رنگ در هنرهای تجسمی اهمیت آنچنانی ندارد مگر در سبک های خاصی که گاهی مدنظر هنرمند قرار گرفته می شود اما در حوزه طراحی لباس نظامی ارزش رنگ مهمترین شاخصه این نوع از طراحی ها می باشد. نیروهای نظامی برای شناسایی دشمن در شب از دوربین های دید در شب یا دوربین های تک تیرانداز استفاده می کنند. تکنولوژی این سیستم ها براساس تک رنگ طراحی شده است خاکستری یا سبز. با توجه به این ویژگی سلاح ها و ابزارهای نظامی طراح باید تنوع رنگی مناسبی را در لباس های نظامی ایجاد کند.

عملکرد دوربین های نظامی برای تشخیص افراد

فناوری دوربین های دید در شب برمبنای نورهایی که از خود بر روی اجسام ساطع می کنند و انعکاس درخشندگی نورهای محیط اطراف و اجسام می باشد. این مشخصه سبب می شود اگر شی یا فردی تنها با یک رنگ در محیط حضور داشته باشد یا دیده نمی شود یا به طور کامل در دوربین مشخص می شود. پس برای اینکه فرد بتواند به خوبی در محیط خود را استتار کند باید از رنگ هایی برای لباس نظامی استفاده کرد که تنوع بالایی متناسب با محیط جنگی دارند و غیر قابل تشخیص هستند. زمانی که شما از چندین نوع رنگ در لباس استفاده می کنید هر یک از لحاظ تاریکی و روشنایی درجه ای دارند و این تنوع درخشندگی در دوربین سبب استتار بهتر سرباز می شود. دوربین های نظامی برای تجزیه و شکست نور از تکنولوژی به نام نور اینفرارد یا فروسرخ استفاده می کنند. نور اینفرارد برای تشخیص اجسام و اشخاص براساس ارزش رنگی، نورهایی با طول موج بلند و متوسط را تجزیه می کند بدین ترتیب با تجزیه نور لباس، ارزش رنگی آن در دوربین مشخص می شود و بدین ترتیب شما می توانید دشمن را در تاریکی شناسایی کنید.

ارزش رنگ ها در لباس های نظامی

برای درک مفهوم ارزش رنگ به هنگام کاربرد دوربین های دید در شب باید به تنوع رنگ های به کار رفته در لباس نظامی توجه کنید. همانطور که می دانید قانون مهم طراحی لباس نظامی برمبنای استتار می باشد از این رو همیشه در لباس های نظامی تنوعی از رنگ های تیره و روشن را به کار می برند. در لباس های نظامی بر اساس ارزش رنگ در دوربین های دید در شب و امکان استتار سرباز متناسب با محیط از رنگ های قوی و چرک استفاده می شود به عنوان مثال سربازی که در جنگل ها به نبرد می پردازد باید لباسی متناسب با رنگ برگ ها و ساقه درخت بپوشد از این رو در لباس وی از طیف رنگی سبز و قهوه ای استفاده می شود. برای سربازی که در محیط های خاکی و خشک مبارزه می کند باید از رنگ های متناسب با خاک و صخره استفاده شود و عموما طیف رنگی کرم، قهوه ای و خاکی در طراحی لباس این سربازان به کار می رود. همچنین زمانی که جنگ در محیط های شهری صورت بگیرد از طیف رنگ های سرد و خاکستری در تهیه ی لباس ها استفاده می شود.

استفاده از ارزش رنگ در جنگ جهانی

استتار سربازان در نبرد، کاربرد اینفرارد در دوربین های دید شب و … از تاکنیک های نظامی است که حتی در گذشته نیز در جنگ مورد استفاده قرار می گرفت به عنوان مثال در جریان جنگ جهانی در نبرد بین آلمان و روسیه، بمباران گسترده ای در شهرهای روسیه صورت می گرفت اما با این وجود بسیاری از قسمت های مهم شهری مانند کاخ کرملین، سوله ی مهمات جنگی و … سالم ماندن به علت اینکه عکس های هوایی که آلمانی ها می گرفتند سیاه و سفید یا یک رنگ خنثی بود از این رو دولت روسیه دستور داد قسمت های مهم شهر را به رنگ های سبز، زرد روشن و آبی تیره کنند تا به هنگام عکس های هوایی استتار شود به همین علت به هنگام بمباران قسمت های مهم شهری زمین کشاورزی دیده می شدند از این رو بمباران نمی شدند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *