بررسی کاربرد نوار خطر زرد رنگ

کاربرد نوار خطر زرد رنگ

نوار خطر یکی از مهمترین تجهیزات ایمنی و هشدار دهنده است. کاربرد نوار خطر زرد رنگ می تواند در موارد بسیار مختلفی باشد که همه برای یک هدف کلی که عبارت است از جلوگیری از وقوع یک حادثه فیزیکی برای فرد، استفاده می شود. این نوع نوارها می توانند در ابعاد و با ویژگی های مختلفی سفارشی سازی شده و استفاده شوند.

نوار خطر از ضروری ترین تجهیزات ایمنی در مشاغل مختلف می باشد که به منظور جداسازی مکان خطرناک از سایر محدوده ها و محدود سازی عبور و مرور استفاده می شود.

نوار خطر زرد رنگ چیست؟

ممكن است زمانی که به قسمت های مختلف شهر رفت و آمد می کنید، نوار های زرد رنگی را دیده باشید که روی آنها عبارت “خطر” یا “نزدیک نشوید” یا “warning” ثبت شده باشد. این نوع نوارها که معمولا به رنگ زرد نمایش داده می شوند تا بتوان آنها را در روز و شب مشاهده نمود، در اماکن مختلفی به کار می رود که بسته به نوع فعالیت، مشکل و یا واقعه ای که در آن محدوده وجود دارد، از این نوع نوار ها استفاده می شود.

انتخاب رنگ زرد در این نوع نوار ها طبق استاندارد جهانی OSHA است که باید نمایش دهنده یک خطر فیزیکی در اطراف و در محدوده نوار کشی شده باشد. این نوار ها می توانند در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید شده و به کار برده شوند که مهمترین کاربرد آنها استفاده به عنوان یکی از علائم ایمنی و هشدار دهنده است.

با توجه به افزایش سالانه تعداد آسیب دیدگان در مکان های پر خطر، استفاده از نوار های خطر ضروری می باشد. نوار خطر از جمله مهم ترین و پرکاربرد ترین وسایل ایمنی به حساب می آید که امروزه آن ها را در اماکن مختلفی مشاهده می کنیم. در واقع نوار های اخطار به منظور جلوگیری از آسیب های احتمالی وارده به افراد طراحی شده اند و به نوعی محیط پر خطر را حصار کشی می کنند. این نوار ها در متراژ و رنگ های متفاوتی موجود می باشند که هر کدام از آن ها برای محیط مخصوصی کاربرد دارد.

اصولا بر روی نوار های اخطار شاهد جملات گوناگونی مانند “نزدیک نشوید”، “خطر” و … خواهید بود که به افراد برای ممانعت از ورود به یک محدوده خاص، هشدار داده می شود. البته باید بدانید که برخی از نوار های اخطار، به منظور مشخص کردن یک فضای مخصوص، مانند فضا های سبز، مورد استفاده قرار می گیرد و لزوماً همه آن ها برای محیط های خطرناک استفاده نخواهند شد.

کاربرد نوار خطر زرد رنگ

در مورد کاربرد نوار خطر زرد رنگ باید گفت این نوع از نوارهای پلاستیکی که در محدوده های خاصی از مناطق مختلف شهر ممکن است به کار گرفته شود، عمدتا برای هشدار و جلوگیری از ورود به این محدوده های مشخص استفاده می شود. این نوع نوارها در امکانی استفاده می شود که خطراتی در آن محیط برای افراد یا کارگران وجود دارد.

یکی دیگر از کاربرد نوار خطر زرد رنگ، ایجاد یک مانع و حایل برای جلوگیری از ورود به یک محدوده معین است. در واقع می توان گفت کاربرد نوار خطر زرد رنگ در این موارد، برای آن است که از ورود افراد غیر مرتبط و عام به یک منطقه خاص، جلوگیری نماید.

کاربرد نوار خطر زرد رنگ

اصلی ترین کاربرد نوار خطر را می توان محدود سازی رفت و آمد افراد به برخی از اماکن و مناطق عنوان کرد. این نوار ها اغلب در نواحی خطرناک مورد استفاده قرار می گیرند که می توان از امکان خطر برق گرفتگی را از متداول ترین آن ها دانست. همچنین در بسیاری از مناطق آلوده، نوار های اخطاری با عنوان، “هشدار، محیط آلوده است” و “وارد نشوید” نصب می گردد تا از افراد قبل از وارد شدن به آن مناطق از تجهیزات ایمنی مخصوص نظیر ماسک، چکمه، کاور لباس و … استفاده کنند.

از دیگر کاربرد های نوار اخطار را می توان در محیط های دارای جرائم قضایی دانست. همان طور که می دانید برای ممانعت از ورود افراد به صحنه جرم، اطراف آن را با نوار های اخطار حصار می کشند تا سرنخ ها و مدارک از بین نرود. آتش نشان ها نیز برای انجام عملیات اطفاء حریق، محیط مربوطه را با نوار های اخطار مخصوص حصارکشی می کنند تا افراد متفرقه وارد محیط خطرناک نشوند.

مواقع استفاده از نوار خطر زرد رنگ

از دیگر مواردی که می توان در مورد استفاده از نوار خطر زرد رنگ بیان نمود، کاربرد آنها در صنایع و موارد زیر است:

  • خطرات ناشی از پروژه های عمرانی: یکی از مهمترین کاربرد های این نوع نوارها را می توان استفاده از آنها در پروژه های عمرانی دانست. ممکن است شما هم در سطح شهر در کنار ساختمان هایی که در حالت ساخت یا تعمیر هستند، این نوارها را دیده باشید. همچنین طرح های عمرانی محدود به ساختمان سازی ها نمی شود بلکه می تواند برای انجام فعالیت کارکنان شهرداری و محیط سبز شهرداری نیز از این نوارها استفاده شود تا محدوده کاری این کارگران معین شده و از تصادف و یا ورود به ناحیه کاری آنها جلوگیری شود.
  • استفاده در آب و فاضلاب: یکی دیگر از کاربرد های این نوع نوارهای خطر زرد رنگ، هنگامی است که کارگران مشغول تعویض و یا جای گذاری لوله های فاضلاب هستند. از آنجایی که این نوع پروژه ها باید در سطح زیر زمین انجام شود، چاه های حفر می شود که لازم است اطراف آن با این نوارها پوشانده شده و روی آن چاه ها نیز با استفاده از تخته چوب ها و یا درپوش هایی پس از اتمام ساعت کاری بسته شود.
  • مسائل امنیتی: یکی دیگر از کاربردهای مهم این نوع نوارهای خطر زرد رنگ را می توان مسائل امنیتی دانست. این مسائل می تواند ناشی از وقوع یا قتل، حادثه یا جرم در یک محل باشد که باید این محل برای بررسی دقیق تر بدون ورود و دخالت افراد غیر مرتبط، بسته شود. همچنین ممکن است در یک محدوده عملیات تروریستی و یا بمب گذاری هایی انجام شده باشد که باید تا یک محدوده مشخص این محل از دسترس عموم خارج شود.
  • اماکن آلوده به مواد شیمیایی: یکی دیگر از موارد استفاده از این نوارها، جلوگیری از ورود افراد به بخش های شیمیایی در یک آزمایشگاه، نیروگاه و … می باشد.
  • پروژه های دیگر: همچنین از دیگر کاربردهای این نوارها می توان به پروژه های خطوط لوله نفت، جلوگیری از خطر برق گرفتگی، خطر لوله گاز و …. نیز اشاره نمود.

کاربرد نوار خطر زرد رنگ

ویژگی های نوارهای خطر زرد رنگ

قبل از اینکه به ادامه بحث بررسی کاربرد نوار خطر زرد رنگ بپردازیم، بهتر است با مشخصات این نوع نوارها بیشتر آشنا شویم تا بتوانیم کاربرد نوار خطر زرد رنگ را بهتر درک کنیم.

جنس این نوع نوارها از نایلون رولی است که می تواند در ابعاد و قالب و رنگ بندی های مختلفی تولید شود. همین ویژگی باعث می شود تا مشتریان بتوانند این محصول را با مشخصات دلخواه خود در قالب چاپ سفارشی، درخواست کنند.

همچنین امکان سفارشی سازی متن روی این نوع نوارها نیز وجود دارد. یکی دیگر از ویژگی های مهم این نوع نوارها که باعث می شود تا کاربرد نوار خطر زرد رنگ گسترده شود، قیمت ارزان آن است. سومین ویژگی مهم این نوع نوارها را باید شبرنگ بودن آنها دانست. در واقع مدل های شبرنگ این نوارها می تواند در مقابل آفتاب و یا نورهای مصنوعی، بازتاب خوبی از خود نمایش دهد.

چسبندگی، رنگ بندی متفاوت، وزن کم و جنس پلاستیکی یا PVC، نسوز بودن (در بعضی مدل ها) از دیگر ویژگی های نوار خطر می باشد.

اهمیت کاربرد نوار خطر زرد رنگ

در انتها در مورد اهمیت نوار خطر زرد باید به صورت خلاصه گفت استفاده از نوارهای خطر زرد رنگ به مثابه یک علامت برای جلوگیری از وقوع یک حادثه فیزیکی است که شما را آگاه کرده و به شما هشدار می دهد. نوارهای خطر می توانند در رنگ های مختلفی به کار گرفته شوند که عبارتند از:

  • رنگ زرد برای مشاغل عمرانی و صنایع برقی همچون جداسازی اماکن با خطر برق گرفتگی، جداسازی پرتگاه ها و خطر افتادن مصالح و ….
  • رنگ آبی برای پروژه های آب و فاضلاب
  • رنگ قرمز برای اماکنی که حوادثی در حوزه آتش نشانی رخ می دهد استفاده می شود.

اهمیت نوار خطر زرد

انواع نوار خطر و معانی آن ها

نوار های خطر به طور متداول در دو رنگ قرمز و زرد مورد استفاده قرار می گیرند. البته علاوه بر این دو رنگ، رنگ های قراردادی دیگری نیز برای نوار خطر در نظر گرفته شده است. رنگ قرمز در نوار های اخطار به معنی خطر مرگ و یا به اصطلاح خطر در سطح بالا می باشد. نوار زرد رنگ که متداول ترین رنگ در بین نوار های اخطار است، نشانه وجود خطر در سطح متوسط می باشد. نوار زرد رنگ بیشتر معنی احتیاط می دهد. باید بدانید که برخی از نوار های خطر، ترکیب چند رنگ هستند که می توان به نوار های قرمز و سفید اشاره کرد.

این نوار برای پیشگیری از خطرات آتش سوزی استفاده می شود. نوار سفید و سبز نیز به معنی کمک های اولیه و نوار سفید و آبی به معنای وسایل و تجهیزات خراب می باشد. نوار سفید و نارنجی نیز از دیگر نوار های متداول در سطح شهر است که به عنوان نمادی برای هشدار ترافیک شناخته می شود. ترکیب رنگ سفید و مشکی در نوار ها، هشداری برای نگهداری از خانه، راهرو ها و راه پله ها عنوان شده است. همچنین برای هشدار وجود مواد رادیواکتیو و هشدار خطرات فیزیکی، به ترتیب از نوار های اخطار با رنگ “زرد و صورتی” و “زرد و مشکی” استفاده می شود.

ویژگی های شبرنگ نوار اخطار

از بارز ترین ویژگی های نوار های خطر را می توان علائم قراردادی و نوشته های هشدار آن عنوان کرد. این نوشته بر روی نوار ها چاپ می شوند و حتی می توانید به صورت دلخواه نوشته روی نوار ها را مطابق با محیط کار و هشدار مربوطه، تغییر دهید. این نوار ها به طور کلی از پلی اتیلن ساخته شده اند و در نوار شرایط آب و هوایی مقاوم هستند.

مزیت های استفاده از اخطار

از مزیت استفاده از نوار خطر می توان به جلوگیری از خطرات انسانی اشاره کرد. در واقع با استفاده از نوار اخطار، رفت و آمد افراد به محیط های خطرناک محدود شده و ایمنی و سلامت آن ها حفظ می شود. از این نوار ها به طور کلی در عملیات های آتش نشانی، مخابراتی، تشعشعات هسته ای و فیبر نوری مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این نوار ها در پروژه های ساختمانی، آب و فاضلاب، محیط های مواد شیمیایی و نفت و گاز نیز مشاهده خواهند شد.