معرفی انواع تسمه حمل بار و ویژگی های آن ها

تسمه حمل بار

تسمه حمل بار همانطور که از نامش مشخص می باشد برای جا یه جا کردن اشیاء به مقدار خیلی زیادی و به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، تسمه های فوق در دسته تجهیزات کار در ارتفاع قرار دارد. تسمه حمل بار دارای بافت نرم و منعطفی می باشد که ما می توانیم با کمک آن وسایل سنگین و حجیم را بدون اینکه به آن ها آسیبی برسد، جا به جا کنیم. در زمان قدیم از سیم بکسل برای تغییر مکان وسایل استفاده می کردند اما امروزه با جایگزین کردن تسمه حمل، آن ها را در برابر هر گونه آسیبی حفظ می کنند.

تسمه حمل بار چیست؟

تسمه حمل بار مناسب بالا بردن و جا به جایی بارهایی با وزن بسیار سنگین بوده و کاملا مقرون به صرفه می باشد. این تسمه ها  به صورت کاملا استاندارد در تولیدی های مختلف در حال تولید و عرضه می باشد. روی هر کدام از این تسمه ها مشخصات جنس تسمه، کارخانه تولید کننده، شماره استاندارد، کد رهگیری، علامت استاندارد، فاکتور ایمنی و نیز جدول بارگذاری بر اساس نحوه استفاده می باشد.

در برخی مواقع دیده می شود که افراد در شغلی فعالیت می کنند که لازم است حتما وسایل را از جایی به جای دیگر حمل کنند، در این جا به جایی لازم است که نه فشار مضاعفی به فردی که جا به جا می کند وارد شود و نه آسیبی به خود وسایل وارد شود. برای اینکه بتوانیم در این زمینه موفق شویم، لازم است که حتما تجهیزات لازم را داشته باشیم تا مشکلی ایجاد نشود. یکی از این تجهیزات تسمه حمل بار می باشد که از جنس نخ و پلی استر ویژه می باشد و در خود دارای دو قطعه فلزی بوده که با کمک آن جسم را محکم نگه می دارد. تسمه حمل بار ماندگاری خوبی دارد و همین باعث می شود تا افراد بیشتری به آن اعتماد کنند. تسمه های حمل بار می توانند در ماشین های جرثقیل هم استفاده شوند. در اکثریت این ماشین ها وسایلی که انتقال پیدا می کنند در حدود چند تن می باشند و مسلما تسمه باید به گونه ای باشد که وقتی در ارتفاع های بالا هم قرار گرفت، دچار پارگی نشود. در نظر داشته باشید که تسمه حمل باری که در ارتفاع می باشد با نوع عادی فرق می کند و از مواد اولیه ویژه ای تهیه می شود.

تسمه حمل بار:

در هر صنفی که مشغول به کار باشید حتما برای حمل و نقل بارهای خود و یا بسته بندی آنها داشتن تسمه حمل بار یکی از الزامات کار شما می باشد. این نوع از تسمه حمل بار به دلیل جنس پارچه ای که دارد بسیار مقاوم بوده و با میزان، تحمل مقاومت، متفاوتی تولید و عرضه بازار می شود. این نوع از تسمه حتی برای اجسام ظریف و حساس نیز مورد استفاده می باشد. جنس تسمه حمل بار از پلی استر بوده و دارای مقاومت زیادی می باشد. تسمه بار در اندازه های مقاومت های مختلفی تولید شده و نحوه اتصال آن این امکان را فراهم کرده است تا در مدل های مختلفی بسته شده و از جا به جایی و تکان خوردن محموله جلوگیری کند.

تسمه حمل بار

مزایای تسمه حمل بار

  • کشش خوب
  • مقاومت بالا
  • قیمت مناسب
  • در دسترس
  • دوام زیاد
  • برای هر وزنی استانداردی در نظر گرفته شده است که با داشتن رنگ های مختلف می توانیم آن ها را از هم تشخیص دهیم.
  • تسمه حمل بار انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد.
  • در مورد آن ها راهنمایی های زیادی به صورت مقاله، کتاب و بروشور وجود دارد و شما می توانید با خیالی راحت در مورد آن ها مطالعه کنید و سپس بر اساس نیازی که دارید، خرید کنید.

کاربرد:

تسمه بار در صنایع مختلف مورد استفاده بوده و بهترین و کم خطرترین جایگزین برای سیم بکسل می باشد. این تسمه ها در رنگ های مختلف بر اساس استاندارد های جهان تولید می شود. قیمت تسمه بار بسیار مناسب و مقرون به صرفه بوده و مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی دارد. تسمه بار ها دارای عرض های مختلفی بوده و بسته به میزان وزن بار حمل شده توانایی حمل، جا به جایی و بلند کردن اشیا بیشتر از 3 تن را دارند. این تسمه ها نارسانا بوده و همچنین به هیچ عنوان موجب ایجاد جرقه نمی شود و این ویژگی یک مزیت اصلی محسوب می شود تا برای بار هایی که خطر ایجاد جرقه، آتش سوزی و برق گرفتگی وجود دارد بسیار پر کاربرد باشد.

انواع تسمه بار

  • تسمه بار تخت: تسمه بار تخت در بازار به مقدار زیادی مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا کاربرد آن برای مشاغل زیادی دیده می شود. این تسمه در ساختار خود دارای دو بخش فلزی به نام چشمی می باشد که نقش اصلی را آن  ها ایفا می کنند. چشمی با نخ های ویژه و پر تراکمی به بند های پلی استری وصل می شوند و اجازه نمی دهند که وسیله تکانی بخورد. در این میان ممکن است که شما قصد جا به جا کردن یک شیء سنگین را داشته باشید که در این حالت پیشنهاد ما استفاده از وایر های فولادی می باشد. این تسمه ها قدرت کشش بالایی دارند و بر اثر مقاومت مناسب، خیلی دیر پاره می شوند.
  • تسمه بار گرد و یا شالی : ساختار پیچیده ای دارد. یک قسمت از آن به بار وصل می شود و در اغلب موارد کار اصلی آن ها اتصال می باشد. این تسمه نیز از پلی استر است و همین نشان می دهد که چقدر این ماده با ارزش می باشد.
  • تک لار : برای لیفتینگ بیشترین نقش را دارد. جالب است بدانید که در هر رنگی بر اساس ویژگی هایی که دارد، تعیین می شوند. برای مثال رنگ بنفش می تواند کمترین فشار را تحمل کند و باید بر همین اساس هم از آن استفاده کنید.
  • دوبل: در این تسمه طول های متفاوتی دیده می شود که بین 5 سانتی متر تا 30 سانتی متر بوده و می تواند بارهای حدود 2 الی 12 تن را جا به جا کند.

تسمه حمل بار

نحوه اتصال تسمه بار

نحوه اتصال، نقش حیاتی و بسیار مهمی در جا به جایی سالم وسایل و حفاظت از کارگردان دارد. وقتی که شما به خوبی از اتصال تسمه بار استفاده می کنید، می توانید ظرفیت حمل بار را تا حدود 8 برابر بیشتر کنید، به همین دلیل است که با تسمه ای پلاستیکی ما می توانیم حدود سی تن بار جا به جا کنیم. اتصال تسمه بار به سه شکل می تواند صورت بگیرد که در اینجا به هر سه آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • اتصال آویز اسلینگ: در این روش که به عنوان رایج ترین نوع استفاده از تسمه هم می باشد، ما می توانیم اشیاء را با تسلط کامل حمل کنیم و آن ها را احاطه کنیم. با توجه به فشاری که به تسمه وارد می شود، معمولا میانگین وزنی که می توانید با این روش جا به جا کنید کم می شود.
  • یو شکل: یکی دیگر از روش های استفاده از تسمه حمل بار می باشد. در این روش شما تسمه را از دو قسمت وصل می کنید و شیء را در وسط آن قرار می دهید، با اینکار وزن جسم بین دو محل اتصال تقسیم می شود.
  • تلفیقی ویژه: برای اجسام خیلی سنگین با موقعیت خاص می باشد. معمولا اجسام در این سبک حمل به حالت قائمه نیستند و محدودیت های زیادی برداشته می شوند.

تسمه های حمل بار در سه نوع تسمه های حمل بار تخت، تسمه حمل بار و تسمه حمل بار گرد در بازار موجود می باشند. برای نصب و استفاده از این تسمه ها باید ابتدا تسمه را وصل کنید برای این کار باید با استفاده از دستگیره تسمه را آزاد کنید سپس تسمه را از قسمت زیرین جغجغه رد کنید و تا زمان محکم شدن تسمه آن را بکشید تا کاملا سفت شود. در ادامه بار را با استفاده از بند قلاب محکم کنید. سپس دسته  جغجغه را خم کنید تا کاملا محکم شود و تسمه را قفل کنید. در انتها اهرم رها سازی را کشیده و نگه دارید، سپس دسته جغجغه را  باز کرده و تسمه را شل کنید و اهرم را بکشید و دوباره تسمه  را بکشید تا تسمه سفت شود.

ارتباط تسمه با جغجغه

با کمک جغجغه ما می توانیم حمل بار را به خوبی انجام دهیم. برای اینکار باید دستگیره جغجغه را باز کنید و سپس طرفی از تسمه را که دارای قلاب می باشد وارد آن کنید و آنقدر بکشید تا مطمئن شوید که محکم شده است. جغجغه به ما اجازه می دهد که از اتصال اشیاء اطمینان پیدا کنیم. برای اینکه بتوانید مجدد جغجغه را باز کنید، لازم است که دستگیره را باز کرده و ضامن را آزاد کنید. با اینکار باعث می شوید که به راحتی بتوانید تسمه حمل بار را آزاد کنید.

انواع تسمه حمل بار

انواع رنگ های تسمه بار

  • رنگ بنفش: با این نوع از تسمه ها می توانیم حدود 1 تن بار را جا به جا کنیم و در نتیجه برای اثاث کشی های خانگی گزینه ای مناسب می باشد.
  • رنگ سبز: بعد از بنفش جایگذاری می شود و ما می توانیم حدود 2 تن را با کمک آن جا به جا کنیم. برای مثال برخی خودرو ها مانند مینی بوس در حدود 2 تن می باشند.
  • رنگ زرد: برای جا به جایی های حدود 3 تن انتخاب می شود و در کارخانه جات موثر است.
  • رنگ طوسی: در حالت میانه تسمه های بار قرار دارد و برای حدود 4 تن تعریف شده است.
  • رنگ قرمز: در دسته تسمه های قوی قرار می گیرد و می توانیم حتی 5 تن هم جا به جا کنیم.
  • رنگ قهوه ای: برای 6 تن تنظیم شده است.
  • رنگ آبی: در صنعت کشتی سازی و برای حمل حدود 8 تن مناسب است. البته تنها به کشتی سازی ختم نمی شود.
  • رنگ نارنجی: قوی ترین تسمه بوده و می تواند 10 تن را جا به جا کند.

همچنین ببینید:  تسمه  3 تنی

 قیمت تسمه های حمل بار:

از تسمه بار برای بالا بردن و جا به جایی اجسام سنگین نظیر کشتی، قایق، هواپیما و سایر اجسام استفاده می شود. میزان تحمل وزن این تسمه ها بالا بوده و در برابر کشش بسیار مقاوم می باشند. رنگ این تسمه ها معرف میزان وزن قابل تحمل توسط آنها بوده و با افزایش میزان تحمل وزن تعداد لایه ها و عرض تسمه ها افزایش می یابد. این تسمه ها بسیار مناسب برای حمل و بالا بردن بار هایی است که رنگ یا پولیش شده اند زیرا نسبت به زنجیر و سیم بکسل کمترین خراش و آسیب را به رنگ ها وارد می سازد. قیمت این تسمه ها با توجه به رنگ و عرض تسمه که در تحمل میزان وزن توسط تسمه نقش دارند، متفاوت می باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *