نرخ جدید معاینه فنی خودرو + جزئیات

نرخ جدید معاینه فنی خودرو

نرخ جدید معاینه فنی خودرو بر اساس دستوراتی که از مقام های بالا داده می شوند، مشخص شده است. طبق قوانین تصویب شده اگر ماشینی معاینه فنی خودرو نداشته باشد، روزانه 50 هزار تومان جریمه خواهد شد. متاسفانه حدود 50 درصد خودروهای تهرانی معاینه فنی خودرو ندارند و همین سبب می شود تا احتمال تصادفات بالا برود و آلودگی در سطح شهر بیشتر دیده شود.

نرخ جدید معاینه فنی خودرو در سال 1400

طبق مصوبه جدید، نرخ جدید معاینه فنی خودرو در سال 1400 حدود 47000 تومان می باشد. البته مصرف سوخت ماشین ها بسته به سیستم فنی و دسته بندی که دارند مشخص می شود و این خود در هزینه معاینه فنی ماشین تاثیرگذار می باشد:

  • تعرفه معاینه فنی خودرو سبک بنزین سوز، 47 هزار تومان و در مراجعه مجدد 10 هزار تومان دریافت می شود.
  • معاینه فنی خودرو سبک دوگانه سوز 47 هزار تومان و در مراجعه مجدد 10 هزار تومان دریافت می شود.
  • بازرسی چشمی خودروهای سبک بنزین سوز و دوگانه سوز 10 هزار تومان تا الآن می باشد.
  • بررسی مخازن گاز به صورت جداگانه انجام می شود که در حدود 12 هزار تومان است.
  • خودرو های نیمه سنگین و سنگین 71 هزار تومان و در مراجعه مجدد 12 هزار تومان دریافت می شود.
  • هزینه ای که برای خودرو های سبک دریافت می شود همان 47 هزار تومان است، البته زمانی که کارشناس در حال گرفتن تست آلایندگی می باشد، صاحب خودرو می تواند درخواست معاینه فنی برتر کند.

خرید سرعتگیر ترافیکی

  • در برخی مواقع ممکن است که خودروی شما دچار مشکلی شده باشد و لازم باشد که آن را تعمیر کنید. اگر مشکل زیاد بودن آلاینده های گازی، سیستم ترمز، سیستم تعلیق و … باشد، صاحب خودرو می تواند تا 14 روز ایراد را برطرف کند و مجدد برای معاینه فنی مراجعه کند. در آن زمان هزینه پرداختی مجدد 10 هزار تومان می باشد.
  • در صورت وجود عیب در بخش ظاهری ماشین مانند برف پاک کن، شیشه و … راننده آن را برطرف کرده و در آن زمان دیگر نیازی به پرداخت هزینه نمی باشد.
  • تمامی کار های معاینه فنی که مربوط به سیستم برق ماشین می باشد، توسط دستگاه انجام می شود و همین سبب می شود تا لازم باشد که بابت معاینه فنی خودرو هزینه ای را پرداخت کنیم.
  • در نرخ جدید معاینه فنی خودرو، شرایط قشر عموم مردم در نظر گرفته شده است تا تمامی افراد شرکت کنند. نرخ جدید معاینه فنی خودرو با در نظر گرفتن تمامی جزئیات انجام می شود، برای مثال بابت معاینه چشمی حدود 10 هزار تومان، بابت سیستم ترمز، گاز، موتور و … هر کدام مبلغی دریافت می کنند و مجموع هزینه آنها بر اساس نرخ دولتی به 47 هزار تومان رسیده است. برای موتور سیکلت هم هزینه ای دریافت می شود که حدود 12 هزار تومان و مراجعه دوم 2 هزار تومان می باشد.

نرخ جدید معاینه فنی خودرو

چه خودروهایی مشمول معاینه فنی خودرو هستند؟

  • خودرو تولید داخل سال 1395 و ماقبل
  • خودرو وارداتی سال 2016 و ما قبل
  • تاکسی تولید 1398 و ما قبل

بررسی افزایش نرخ جدید معاینه فنی خودرو در مقایسه با سال گذشته

نرخ معاینه فنی خودرو در سال 99، 37 هزار تومان بوده است، پس 10 هزار تومان افزایش داشته ایم. با توجه به تورمی که دیده می شود و افزایش پرداختی هایی که در مراکز معاینه فنی خودرو وجود داشته اند، تعرفه انتخابی مناسب نبوده و لازم است که تصمیم جدی در این باره گرفته شود. افزایش هزینه ها در مراکز معاینه فنی حدود 40 درصد بوده است که انتظار می رود با افزایش تعرفه و یا کاهش همگانی هزینه ها، جبران شوند.

نرخ جدید معاینه فنی خودرو

تعداد خودروهایی که برای معاینه فنی خودرو مراجعه می کنند، چقدر است؟

از ابتدای سال تاکنون حدود 110 هزار خودرو برای معاینه فنی خودرو مراجعه کرده اند که در آنها اکثریت افراد بار اولشان می باشد، این به معنای جدید بودن خودرو آنها است. بقیه افراد که در حدود 58 هزار خودرو می باشد، سال تولید خودروی آنها مربوط به قبل تر می باشد. روزانه حدود 5 الی 6 هزار خودرو برای معاینه فنی خودرو مراجعه می کنند.

هزینه معاینه فنی خودرو برای تاکسی ها

نرخ جدید معاینه فنی خودرو تاکسی ها مانند سال های گذشته می باشد. مراجعه اول برای تمامی تاکسی ها رایگان می باشد و لازم نیست که هزینه ای را بابت آن پرداخت کنند. البته شرایط مراجعه تاکسی ها نیز نسبت به سایر خودرو ها متفاوت بوده و یکسان نیست. طبق قانون تصویب شده تاکسی ها باید سالانه دوبار مراجعه کنند و وضعیت ماشین سنجیده شود. اگر از تولید خودروی آنها 10 سال گذشته باشد و یا فرسوده شده باشد، لازم است که 4 بار مراجعه کنند.

ببینید: مدارک مورد نیاز برای گرفتن معاینه فنی 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *