مدارک مورد نیاز برای گرفتن معاینه فنی خودرو

مدارک معاینه فنی خودرو

در معاینه فنی خودرو شما از وضعیت خودروی خود به طور کامل مطلع می شوید و می تواند متوجه شوید که کدام یک از قطعات نیازمند تعمیر و اصلاح شدن می باشند. به یاد داشته باشید که با کمک معاینه فنی خودرو می توانیم شهری پاک تر داشته باشیم و آلودگی کمتری وارد محیط شود، به همین دلیل است که پلیس راهنمایی رانندگی دریافت هر ساله معاینه فنی را برای خودروهایی که 4 سال از تولید آنها می گذرد، اجبار کرده است. استفاده از تجهیزات ایمنی و تست سلامت ایمنی خودرو از مهم ترین اقداماتی است که باید صورت بگیرد.

معاینه فنی خودرو چیست؟

معاینه فنی خودرو برای بررسی سلامت خودروی شما انجام می شود و شما می توانید متوجه شوید که آیا مشکلی برای خودرو اتفاق افتاده است یا نه؟ طبق قانون جدید باید بعد از اتمام 4 سال بعد از تولید، به مراکز معاینه فنی مراجعه کنید تا اگر تصادفی صورت گرفت و یا حادثه ای پیش آمد، مشکل از بخش فنی ماشین نباشد. اگر موفق به دریافت معاینه فنی نشده باشید، این احتمال وجود دارد که شما تقصیر کار شناخته شوید، پس حتما به دنبال آن باشید.

معاینه فنی خودرو

مراحل دریافت معاینه فنی خودرو

  • در مرحله اول معاینه چشمی انجام می شود، یعنی نیازمند دستگاه خاصی نیستند بلکه خود فرد متخصص با مشاهده کردن اجزاء می تواند به وضعیت ماشین پی ببرد. آینه ها، کمربند، چراغ ماشین، لاستیک ها، کمربند ایمنی، صدای اگزوز و دود خروجی از آن، چراغ عقب، چراغ راهنما و … از جمله مواردی هستند که در مرحله اول به طور کامل بررسی می شوند.
  • در مرحله دوم میزان آلاینده هایی که از اگزوز خارج می شوند به طور مورد توجه قرار می گیرند. دستگاه های ویژه ای تولید شده اند که نسبت به دو گاز کربن دی اکسید و کربن مونواکسید بسیار حساس بوده و خیلی زود متوجه می شوند که آیا خودرو سالم است یا نه؟ اگر میزان این دو گاز از حد مشخص خود بالاتر برود، لازم است که تعمیرات لازم انجام شود.
  •  مرحله سوم به آزمون کمک فنر ها اختصاص پیدا می کند. کمک فنر در هر چهار چرخ وجود دارد و دستگاه هایی هم هستند که سلامت آنها را مشخص کنند. اگر کمک فنر به خوبی کار نکند، احتمال چپ کردن در جاده بالا می رود.
  • آزمون چهارم مربوط به ترمز ها می باشد. در ترمز گیری میزان شتاب باید در حد لازم باشد تا تصادف رخ ندهد. ترمز دستی با کمک سیم ترمز می گیرد و در ترمز پایی هم روغن از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پس سالم بودن لنت و روغن ترمز باعث می شوند خودروی شما در این آزمون موفق باشد.
  • سیستم تعلیق ها توسط دستگاه تحت فشار قرار می گیرند، تعلیق در تعادل نقش مهمی دارد.
  • قدرت چراغ ها و زاویه تابش آنها آزموده می شوند.
  • انحراف خودرو باید در حد استاندارد باشد، یعنی به ازای هر 1000 متر تنها می تواند 7 متر انحراف داشته باشد، اگر بیشتر باشد، نیازمند تعمیر است.

مدارک معاینه فنی خودرو

هزینه معاینه اصل فنی خودرو

بیشترین هزینه معاینه فنی خودرو مربوط به خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازسوز است و کمترین هزینه هم متعلق به موتورسیکلت می باشد. در هر باری که شما در آزمون رد می شوید، لازم است که مبلغی را پرداخت کنید. برای خودروهایی که دوگانه سوز هستند، در کنار بررسی عادی خودرو، مخزن هم باید باز شود که خود هزینه جدایی را شامل خواهد شد.

ببینید: چراغ های پلیسی

مدارک مورد نیاز برای معاینه فنی خودرو

مدارک لازم برای دریافت معاینه فنی خودرو

برای دریافت معاینه فنی خودرو شما به دو مدرک نیاز دارید:

  1. کارت و یا سند اصلی خودرو
  2. فرم مخصوص به عیوب ظاهری

برای اطمینان حتما کارت ملی و یا شناسنامه را همراه داشته باشید تا تایید هویت به خوبی انجام شود. وقتی که شما مدارک را تحویل می دهید، نوبت شما وارد سیستم می شود و بعد از ثبت نام به شما بارکدی در مورد اطلاعاتتان داده می شود، با پرداخت هزینه خودرو معاینه می شود.

معاینه فنی خودرو

نوبت دهی اینترنتی برای گرفتن معاینه فنی مخصوص خودرو چگونه انجام می شود؟

قبل از دوران کرونا، انجام معاینه فنی و گرفتن نوبت تنها به صورت حضوری انجام می شد اما امروزه در اکثر کلان شهر ها به سبب ازدحام جمعیت، دریافت نوبت غیر حضوری و یا آنلاین امکان پذیر شده است و شما می توانید در کمترین زمان ممکن برای خودروی خود نوبت را ثبت کنید. در نوبت دهی اینترنتی شما شاهد سایت معتبری خواهید بود که در آنجا اطلاعات لازم را، از قبیل نام و نام خانوادگی، شماره پلاک، نوع خودرو و … به طور کامل پرسیده می شوند. اگر در مورد یکی از گزینه ها مطمئن نیستند، به هیچ عنوان اطلاعات را الکی پر نکنید تا در حین انجام معاینه فنی مشکلی ایجاد نشود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *