معرفی انواع هارنس و ویژگی های آن ها | هارنس چیست؟

هارنس چیست ؟

هارنس چیست ؟ | انواع هارنس ابزاری برای ایمنی فرد در موقعیت های خطرناک به کار می روند.اصول کلی ساخت هارنس استفاده از تسمه ها و قلاب ها می باشد که مجموع این اتصالات موجب افزایش ایمنی می شود.به عنوان مثال با گره زدن طناب به یکدیگر می توانید یک هارنس ابتدایی تولید کنید و با همین وسیله یک حیوان را از چاله ای که در آن افتاده است نجات دهید.

هارنس چیست

ماهیت اصلی انواع هارنس برمبنای ایمنی فرد می باشد اما هارنس ها به تدریج تغییرات بسیاری کردن و در حوزه های مختلفی ورود داشتند.انواع هارنس عبارتند از:هارنس ارتفاعات یا کوهنوردی، هارنس ایمنی، هارنس فانتزی، هارنس پتزل و… رعایت اصول ایمنی در موقعیت های گوناگون جان افراد را نجات می دهد. زمانی که شخصی در یک دکل برق مخابراتی، یک ساختمان بلند مرتبه و… کار می کند. همیشه احتمال سقوط برای وی وجود دارد انواع هارنس جان افراد را نجات می دهد.شاید تصور کنید که با اتصال یک طناب به خود می توانید ایمنی انواع هارنس را برای خود فراهم کنید.این تصاویر کاملا اشتباه است.ممکن است گره باز شود اتصال طناب از بین برود و شما سقوط کنید یا در ارتفاعات معلق بمانید. پس بهترین روش برای حفظ جان خود استفاده از انواع هارنس است.

هارنس سیمبانی: این نوع از هارنس ها مانند کمربند شلوار هستند و به دو کمر و ستونی که فرد بر روی آن کار می کند بسته می شود از این کمربند برای کار در دکل های برق و مخابراتی استفاده می شود. قلاب کمربند سیمبانی به شکل حرف انگلیسی یو به دور دکل متصل می شود به این ترتیب فاصله تکنسین با دکل تغییر نخواهد کرد و ثابت باقی می ماند.

انواع هارنس

انواع هارنس ایمنی

هارنس های ایمنی با کمی تغییرات همان هارنس های ارتفاعات هستند اما در موقعیت های مختلفی از آنها استفاده می شود.انواع هارنس ایمنی به دو گروه تقسیم می شوند که عبارتند از: هارنس سیمبانی و هارنس در ارتفاعات، در مورد هارنس سیمبانی قبلا توضیح داده شد.

هارنس ارتفاعات: از این نوع هارنس در موقعیت های مختلفی مانند کوهنوردی، چتربازی، بانجی جامپینگ و… استفاده می شود.فردی که از هارنس در ارتفاعات استفاده می کند می تواند سایر ابزار مورد نیاز در کوهنوردی را به آن متصل کند. انواع هارنس دارای قلاب هایی هستند که برای فعالیت های گوناگون طراحی شده اند.این قلاب ها گاهی در قسمت جلوی بدن، قسمت های کناری و پشت بدن قرار دارند.در گذشته افرادی که در ارتفاعات کار می کردند به تصور دست و پا گیر بودن هارنس از آن استفاده نمی کردند اما امروزه براساس آیین نامه ها و قوانین مربوطه افراد مستلزم استفاده از ابزارات ایمنی اعم از هارنس، کلاه و لباس ایمنی و… هستند. به هنگام انتخاب انواع هارنس در ارتفاعات باید به پارچه ی آن دقت زیادی کنید تا در عین حال که سبک است بسیار محکم باشد.

انواع هارنس ایمنی از لحاظ شکل ظاهری

هارنس ایمنی را می توان از لحاظ شکل ظاهری به دو گروه تقسیم کرد هارنس ایمنی و هارنس کوهنوردی.

هارنس ایمنی: شکل ظاهری هانس ایمنی بسیار ساده است و تنها از تعدادی تسمه و قلاب تشکیل شده اند قسمت پشت هارنس فضایی برای قرارگیری طناب و قلاب قرار داده شده است. هارنس ها دارای بخشی هستند به اسم لنیارد که در پشت آنها قرار دارد. لنیارد از یک سمت به هارنس و از یک سمت به یک نقطه ثابت متصل است. اندازه طناب هارنس ها به طور استاندارد 5/1 متر است. گاهی اوقات برخی از افراد به طور خودسرانه طول طناب هارنس را افزایش می دهند و همین امر سبب می شود فرد در ارتفاع پایین تری سقوط کند و خطراتی به وجود می آید.

هارنس کوهنوردی: این نوع از هارنس ها نیز تسمه ها و قلاب های هارنس ایمنی را دارند و علاوه بر آن بالشتک های محافظی نیز در پشت کمر برای حفاظت بیشتر تعبیه می شود. برخی از هارنس های کوهنوردی داری صندلی هستند که کوهنورد برای استراحت می تواند از آنها استفاده کند. هارنس های کوهنوردی به دلیل شکل محافظتی که دارند از انواع دیگر هانس ها گرانتر و بهتر هستند.

انواع هارنس

هارنس فانتزی

یکی از کاربردهای هارنس در زمینه پوشاک به ویژه لباس زیر است. منظور از هارنس فانتزی همان لباس های زیر بندی است که امروزه طرفداران بسیاری دارد. هارنس فانتزی دارای انواع گوناگونی هستند که عبارتند از: هارنس از جنس پارچه لمه، گیپور، دانتل و… هارنس های فانتزی را نمی توان به صورت روزانه استفاده کرد اما در نهایت هر خانمی حداقل یک ست از انواع هارنس های فانتزی را در کمد خود دارد. این نوع از هارنس ها باعث بهبود روابط زناشویی، افزایش اعتماد بنفس و… می شود.به علت این که هارنس های فانتزی محبوبیت زیادی دارند خوب است به هنگام خرید آن ها به دو نکته توجه کنید.

  • سعی کنید از برندهای معتبر خرید کنید زیرا کیفیت و ظاهر بهتری دارند.
  • هر محصول گرانی الزاما کیفیت خوبی ندارد و بالعکس

هارنس پتزل

هارنس پتزل از جمله تجهیزات کوهنوردی برای بزرگسالان می باشد که از لحاظ کاربردی آسان است به نحوی طراحی شده است که نقاط فشار آن با پوشش نرمی احاطه می شوند تا به هنگام حرکت کمترین بار ممکن به مفاصل وارد شود.حمل و نقل این وسیله بسیار آسان است. طراحی هارنس پتزل به نحوی است که وزن بدن را بین کمربند و حلقه هایی که به پا متصل می شود را به طور یکسان تقسیم می کنند. حلقه های تعبیه شده قابلیت تنظیم شدن را دارد به این ترتیب می توان در حالتی که کفش هایتان را پوشیده اید این حلقه ها را از پای خود عبور دهید و در محل مورد نظر فیکس کنید. حلقه هایی هم در قسمت جلو و پشت پتزل قرار داده می شود.

 هارنس چیست

هارنس کودکان

هارنس هایی طراحی شده اند که از آن ها برای کمک به حرکت کودکان نوپا استفاده می شود این نوع از هارنس ها کاملا مشابه پتزل ها هستند با این تفاوت که طراحی آناتومی آن ها متناسب با کودکان است این هارنس ها در رنگ های متفاوتی تولید می شوند.در هارنس کودکان پدهایی در ناحیه ی کمر و حلقه های آن تعبیه می شود. حلقه های آن را متناسب با جثه کودک می توان تنظیم کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *