لباس کار مهندسی باید چه ویژگی هایی داشته باشد

لباس کار مهندسی

انواع مختلف لباس کار از جمله لباس کار مهندسی  علاوه بر معرفی شغل و حرفه افراد، تضمین کننده ایمنی و حفاظت شخصی  آنها در محیط کار است. امروزه برخلاف گذشته، استفاده از لباس کار مناسب، به ویژه در محیط های کارگاهی، پروژه های عمرانی، پروژه های تاسیساتی، پروژه های نظارتی،  پروژه‌های ساختمانی، کارخانجات و محیط های تولیدی، اهمیت بسیار زیادی داشته و از ضروریات حفظ ایمنی و کاهش ریسک خطرات و آسیب های احتمالی در محیط کار افراد به شمار می‌آید. لباس کارهای مهندسی علاوه بر ویژگی ها و پارامترهای ظاهری، از استانداردهای ایمنی نیز برخوردار بوده و متناسب با محیط کار و فعالیت افراد در پروژه های مهندسی، طراحی و تولید شده است. به منظور آگاهی از استانداردهای لباس کار مهندسی، با ما همراه بوده  و لذت یک خرید هوشمندانه و رضایت بخش را تجربه نمایید.

 لباس کار چیست و چگونه انتخاب می شود؟

لباس کار به مجموعه ای از تجهیزات متناسب با محیط کار و حفظ ایمنی افراد در این محیط گفته می شود که از اجزای مختلفی مرتبط با شغل و حرفه کاری آنها تشکیل شده و قادر به ایجاد ایمنی و حفاظت شخصی از کارکنان سیستم و یا مجموعه مورد نظر خواهد بود. لباس کار مناسب هر محیط از جمله لباس کارهای مهندسی و استانداردهای اعمال شده در آن، توسط واحد HSE (Health Safety Environment) بررسی شده و با در نظر گرفتن خطرات و آسیب‌های احتمالی در محیط کار، به واحدهای طراحی و تولید کننده ابلاغ خواهد شد.

 

 پارامترهای مهم در طراحی لباس کار

به شکل کلی تمامی لباس های در نظر گرفته شده به منظور معرفی و حفظ ایمنی محیط کار، از جمله لباس کار مهندسی با در نظر گرفتن برخی از پارامترهای اولیه و ضروری، متناسب با محیط کار افراد طراحی، تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهند گرفت.  تمامی فاکتورهای در نظر گرفته شده به منظور طراحی و دوخت لباس کار مهندسی، با توجه به رعایت ایمنی و  به حداقل رساندن آسیب و خطرات احتمالی در محیط کار، اجرا خواهند شد.

 ویژگی های لباس کار مهندسی استاندارد

مطابق با قوانین و استانداردهای اعلام شده از سمت واحد ایمنی و بهداشت محیط زیست، در خصوص طراحی و دوخت انواع مختلف لباس کار، از جمله لباس کارهای مهندسی مناسب و ایمن، به موارد زیر توجه نمایید.

ویژگی های لباس کار مهندسی استاندارد

 سایز مناسب لباس کار

یکی از نکات  بسیار مهم در خصوص تهیه و استفاده از لباس کارهای مهندسی در محیط های مختلف، توجه به  سایز لباس است. در نظر گرفتن این پارامتر، تاثیر بسیار زیادی در حفظ ایمنی و حفاظت شخصی افراد داشته و از مهمترین پارامترهای موثر در پوشیدن لباس کار مهندسی استاندارد به شمار می آید. توصیه می شود لباس کار های مهندسی را متناسب با سایز بدن خود انتخاب نموده و از پوشیدن لباس های بسیار گشاد، به دلیل کاهش ایمنی و لباس های بسیار تنگ به دلیل ایجاد محدودیت های حرکتی، اجتناب نمایید .

 رنگ مناسب لباس کارهای مهندسی

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم و تاثیر گذار در حفره استانداردهای تعریف شده در خصوص طراحی دوخت لباس کارهای مهندسی، در نظر گرفتن رنگ مناسب است. با توجه به اینکه رنگ انواع مختلف لباس کار از جمله لباس کار مهندسی توسط ارگان و مجموعه مورد نظر  انتخاب خواهد شد؛ اما در بیشتر موارد از رنگ های تیره مانند سورمه ای، قهوه ای، مشکی و طوسی انتخاب شده حضور افزایش دید در شب، محیط‌های تاریک و ارتفاعات زیاد پروژه های عمرانی، از نوارهای شبرنگ در طیف رنگ های نارنجی و فسفری برخوردار خواهند بود.

 رنگ مناسب لباس کارهای مهندسی

 جنس لباس کار مهندسی

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در ایجاد ایمنی و حفظ استانداردهای در نظر گرفته شده به منظور دوخت لباس کارهای مهندسی در محیط های مختلف، با توجه به جنس پارچه و ضخامت آن متناسب با مکان و فصل اجرای پروژه است. لباس کار مهندسی استاندارد، از پارچه هایی با جنس مرغوب، قابل شست و شو و عاری از مواد آلرژی زا بوده و از ضخامت متفاوت برخوردار می باشد.

 لوازم ایمنی جانبی

یکی دیگر از نکات بسیار مهم به منظور تهیه و خرید لباس کارهای مهندسی استاندارد، توجه به لوازم ایمنی جانبی به منظور افزایش ضریب ایمنی و کاهش ریسک خطرات و آسیب های احتمالی در محیط کار است. لوازم ایمنی جانبی شامل کلاه، دستکش و کفش کار مناسب است. استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی جانبی، ایمنی لباس کارهای مهندسی را افزایش داده و ریسک آسیب های احتمالی را به حداقل خواهد رساند.

 

 طراحی لباس کارهای مهندسی استاندارد

از موارد بسیار مهم به منظور تهیه و خرید لباس کارهای مهندسی استاندارد، با توجه به طراحی و دوخت قسمت های مهم از جمله آستین، یقه، جیب و دمپای شلوار است. آستین بلند، سر آستین مچ دار و یا دکمه دار، ۲ الی ۴ عدد جیب متوسط، یقه نسبتاً پوشیده و دمپای راسته شلوار از مهم ترین ویژگی های طراحی و دوخت یک لباس کار استاندارد با ضریب ایمنی بالا به شمار می‌آیند.

درج لوگو و یا نشان تجاری مربوط به فعالیت ارگان و یا سیستم مورد نظر و زیبایی ظاهری لباس کار،  از پارامترها و فاکتورهای جانبی در خصوص تهیه و خرید انواع مختلف لباس کار از جمله لباس کار مهندسی بوده و تاثیر بسیار زیادی در ایجاد نظم، تشویق و ترغیب افراد به منظور استفاده از این لباس در محیط های کاری و پروژه های مهندسی خواهد داشت.

لباس کار مهندسی