راهنمای انتخاب دستکش ایمنی

انواع دستکش ایمنی

موضوعات این نوشته: دستکش های ایمنی – انواع دستکش ایمنی – دستکش ایمنی مناسب – خرید دستکش ایمنی

امروزه، همه نوع وسایلی تولید می شوند تا از انسان در برابر خطرات محافظت کنند. یکی از مهمترین وسایلی که برای محافظت از انسان تولید شده است دستکش ایمنی می باشد. این دستکش ها نوع های مختلفی دارند که هر کدام برای یک فعالیت شغلی متفاوت به وجود آمده اند. شما برای تهیه دستکش مناسب خود باید انواع دستکش ها را بشناسید و کاربردهای آنها را بدانید. سپس دستکش مناسب با فعالیت شغلی خود را خریداری کرده و از آن استفاده کنید. برای اینکه انواع مختلف دستکش ها را بشناسید و کاربردهای آنها را در شغل های مختلف بدانید به مطالب زیر توجه داشته باشید.

انواع تجهیزات ایمنی

امروزه دستگاه های بسیار زیادی برای کارهای مختلف تولید شده است. اما این دستگاه ها خطرهای گوناگونی نیز دارند. برای اینکه جلوی این خطرها را بگیرید باید از ابزارهای محافظ استفاده کنید. همه گونه ابزارهای محافظ تولید شده اند که هر کدام برای محافظت از قسمت خاص بدن انسان می باشند. برای مثال عینک های محافظ برای محافظت از چشم ها و کلاه محافظ برای محافظت از سر انسان می باشد. این کلاه ها معمولا در هنگام ساختن ساختمان ها استفاده می شود که اگر مبادا سنگ یا آجری به پایین سقوط کند، از برخورد آن به سر انسان جلوگیری شود.

یکی دیگر از مهمترین وسایلی که برای محافظت ساخته شده اند، دستکش های محافظ می باشد. دستکش های محافظ از هر نوعی وجود دارند. بعضی از این دستکش ها از نوع فلزی می باشند که مخصوص قصاب ها می باشد تا جلوی بریدگی دست را بگیرد. باید در خرید دستکش های محافظ به نوع آن دقت کنید و دستکشی را خریداری کنید که مخصوص کار شما باشد تا به خوبی از دست های شما در برابر صدمات محافظت کند. در ادامه این مطلب درباره دستکش ایمنی مطالب زیادی گفته می شود. برای اطلاعات بیشتر به آنها مراجعه کنید.

دستکش های ایمنی

دستکش ایمنی چیست؟

یکی از مهمترین اصول برای انجام هر کاری حفظ ایمنی می باشد. استفاده از هرگونه وسایل ایمنی هنگام کار با دستگاه های مختلف اولویت بالایی دارد. دست، یکی از قسمت های مختلف بدن است که بیشتر در معرض خطرهای گوناگونی مانند بریدن و سوختن قرار دارد. برای همین است که استفاده از دستکش های ایمنی هنگام کار با دستگاه ها الزامی می باشد و هر کارگر که از آنها استفاده نکند در واقع دارد به خودش ظلم می کند و اگر اتفاق ناگواری مانند قطع شدن انگشت یا دست برای او بیفتد، کارخانه هیچ مسئولیتی را به عهده نمی گیرد.

از جمله شغل هایی که استفاده از دستکش ایمنی در هنگام کار ضرورت دارد می توان به: آتش نشانی، جوشکاری، برشکاری، و کارگاه های صنعتی نام برد. یکی از موارد مهم که در هنگام خرید دستکش ایمنی باید در نظر بگیرید، این می باشد که باید دستکشی را خریداری کنید که هنگام کار کردن با آن مزاحم نشود و دقت شما را پایین نیاورد. همچنین هنگام خرید باید به جنس آن نیز توجه کنید تا بدن شما به جنس آن هیچ نوع حساسیتی نشان ندهد.

انواع دستکش ایمنی

الزامی بودن خرید دستکش های ایمنی

در واقع امروزه خرید دستکش های ایمنی در تمام کارخانه ها و کارگاه ها امری اجباری شده است زیرا دیدند که هنگامی که کارگران یک شرکت یا کارخانه از دستکش های ایمنی مناسب استفاده نمی کنند اتفاقات ناگواری رخ می داد. زیرا هنگامی که از دستکش ایمنی استفاده نمی شود امکان برق گرفتگی و یا قطع شدن انگشتان و… بسیار افزایش پیدا می کند و برخی از مردم هم در اثر این حادثه ها جان خود را از دست داده اند. به همین دلیل کشور ایران تصمیم گرفت که استفاده از دستکش ایمنی را در شرکت ها و کارخانه های مختلف اجباری اعلام کنند. پس شما باید قبل از اینکه به سر کار خود بروید، دستکش ایمنی مناسب خود را پیدا کرده و بخرید. البته امروزه در اکثر شرکت ها و کارخانه ها دستکش های ایمنی از طرف شرکت به کارکنان داده می شود و لازم نیست که تک به تک کارکنان برای خود دستکش خریداری کنند. در بعضی از شرکت های بزرگ که سرمایه بسیاری دارند، دستکش های ایمنی با کیفیت بالا و امکانات بیشتری را به کارگران خود پخش می کنند.

 

چگونه دستکش های ایمنی مناسب خود را انتخاب کنیم؟

یکی از مهمترین نکته هایی که باید هنگام خرید دستکش ایمنی به آن توجه داشته باشید این می باشد که آن دستکش ها باید با نوع کار شما سازگاری داشته باشند. مثلا اگر در کار قصابی فعالیت می کنید باید دستکشی بخرید که قابل برش نباشد و از بریده شدن دست شما جلوگیری کند و یا اگر در کار برق فعالیت دارید باید دنبال دستکشی باشید که دارای قابلیت نارسانایی باشد تا شما را از خطر برق گرفتگی دور کند. علاوه بر این باید دستکشی را انتخاب کنید که قابلیت های زیادی داشته باشد. از جمله نکاتی که شما باید هنگام خرید دستکش ایمنی به آنها توجه کنید می توان به گزینه های زیر نام برد:

1. باید در مقابل ضربات مکانیکی، حرارت و جریان برق مقاوم باشد.

2. باید ضد ارتعاش و ضربه باشد

3. باید در برای مواد شیمیایی رادیواکتیو دوام بالایی داشته باشد

4. باید وزن سبکی داشته باشد و همچنین ضد حساسیت باشد

5. برای جلوگیری از تعریق باید دارای تهویه مناسبی باشد

6. باید متناسب اندازه دست شما باشد و کوچک یا بزرگ نباشد تا دقت شما را بر هم نریزد

 

آیا دستکش های ایمنی از من محافظت خواهد کرد؟

درباره این سوال که آیا دستکش ایمنی از من در برابر هر خطری محافظت خواهد کرد یا نه؟ باید اینگونه شرح کنیم که دستکش ایمنی توانایی مقاومت در هرگونه خطر را ندارد. دستکش ایمنی تنها در خطر های کوچک می تواند از دست شما محافظت کند و اگر یک اتفاق خیلی بزرگی رخ دهد کار از دستکش های ایمنی ساخته نیست. اما برای احتیاط باید از آنها استفاده کرد زیرا می توانند خسارت وارد شده به دست را تا حد زیادی کاهش دهند.

 

دستکش ایمنی مناسب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

دستکش ایمنی باید دارای قابلیت های زیر باشد:

1. مقاوم در برابر حرارت

بعضی از دستکش های ایمنی طوری طراحی شده اند که دارای رطوبت می باشند و در هوای گرم دست های شما را سرد و در هوای سرد دست های شما را گرم نگه می دارند.

2. مقاومت در برابر ضربه

برخی از دستکش های ایمنی دارای لایه ای فلزی می باشند که از دست انسان در مقابل ضربه محافظت می کند

3. مقاومت در برابر برش

برخی دستکش ایمنی ای قابلیت را دارند که از دست ما در برابر برش محافظت کنند. زیرا این دستکش ها دارای یک لایه فلزی می باشند.

4. مقاوم در برابر روغن

دستکش های ایمنی یک لایه پلاستیکی نیز دارند که از ورود روغن های شیمیایی به داخل دستکش جلوگیری می کنند.

 

چگونه از دستکش ایمنی مراقبت کنیم؟

دستکش ها هم مثل بقیه وسایل با گذشت زمان خراب می شوند. برای اینکه دستکش های ایمنی به زودی خراب نشوند باید با راه و روش های مختلفی از آنها مراقبت کنیم. چک کردن دستکش به طور مداوم یکی از راه های مهم برای نگهداری آن می باشد.. اگر از دستکش ها آن طور که لازم می باشد مراقبت نشود، به زودی خراب می شوند. در این صورت باید دستکش های جدید دیگری بخرید و این یک نوع هدر دادن سرمایه خودتان حساب می شود. پس به خوبی مراقب دستکش های خود باشید و همواره به آنها توجه داشته باشید.

 

انواع دستکش ایمنی

دستکش های ایمنی انواع مختلفی دارند که هر کدام مخصوص یک فعالیت متفاوت می باشند. نوع های دستکش ها عبارت اند از:

1. دستکش ضد برش

یکی از مهمترین وسایلی ایمنی که اکثرا توسط افرادی که با ابزارآلات برشی کار می کنند استفاده می شود، دستکش ایمنی ضد برش می باشد. این دستکش در برابر تیغ های برنده مقاومت بالایی دارد.

2. دستکش ایمنی کار

برای کار با فلزات و مواد اسیدی شیمیایی و یا جابجایی مواد تیز و برنده، این نوع دستکش ها پیشنهاد داده می شود. زیرا دارای مقاومت بالایی در برابر ضربه و تیغه دارند. این دستکش ها دارای بافت فلزی می باشند به همین دلیل به این دستکش ها دستکش فلزی نیز می گویند.

3. دستکش زنجیری

طراحی این نوع دستکش ها به طوری است که می توان از روی آنها دستکش دیگری استفاده کرد. همچنین این دستکش ها در برابر بریدگی بسیار مقاوم می باشند.

4. دستکش چرمی

این نوع دستکش های ایمنی قابلیت نارسانایی را دارا می باشد و از آن در فعالیت های جوشکاری، تراشکاری، تاسیسات، ساختمان سازی و… استفاده می شود.

5. دستکش ایمنی ضد اسید و مواد شیمیایی

هنگام کار با مواد اسیدی و شیمیایی باید بسیار مواظب باشید تا مواد با پوست شما برخورد نکند. با این دستکش ها می توانید به راحتی کار خود را انجام دهید بدون اینکه مواد اسیدی تماسی با پوست شما داشته باشد.

6. دستکش جوش آرگون

این نوع دستکش در برابر گرما مقاوم می باشد و از دست شما در برابر حرارت محافظت می کند

7. دستکش آتش نشانی

در شغل آتش نشانی، استفاده از دستکش بسیار مهم می باشد. زیرا این دستکش ها این قابلیت را دارند تا از دست های شما در برابر سوختگی و جراحت محافظت کنند.

دستکش کف دوبل استنلی
دستکش کف دوبل استنلی
دستکش کتان خالدار
دستکش کتان خالدار

 

برای مشاهده دستکش های ایمنی و خرید آنها اینجا کلیک کنید