تابلوهای ترافیکی از چند نظر با هم تفاوت دارند

تابلوهای ترافیکی

امروزه استفاده از تابلوها به عنوان معرف و یا نشان دهنده چیزی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. تابلوهای ترافیکی نیز از مهم ترین نوع تابلوها در معرفی و نشان دهنده راه ها و مسیرها در جاده ها می باشد. ابعاد، شکل و حتی رنگ این تابلوها معرف نکته ای است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

تابلوهای ترافیکی

برای این که در شهرها و یا جاده های هر کشوری بتوان با خودرو به سادگی تردد نمود نیاز به اطلاعات درباره چگونگی وضعیت جاده ها و یا خیابان های منطقه است. برای همین استفاده از تابلوهای ترافیکی بیشتر از هر گونه تجهیزات دیگر در راهنمایی افراد هنگام رانندگی کاربرد دارد.

هر راننده برای این که در جاده ها و خیابان های هر کشور بتواند رانندگی کند و دچار مشکل نشود باید با علائم و اطلاعات درج شده بر روی این تابلوها آشنایی کامل داشته باشد. برای همین این تابلوها در اندازه ها، متریال و یا رنگ های متفاوت طراحی و هر کدام با ویژگی خاص خود نشانگر اطلاعاتی است.

تفاوت تابلوهای ترافیکی با یکدیگر

معمولا تابلوهای ترافیکی در چندین مورد با هم تفاوت دارند. این تفاوت ها باعث می شود تا رانندگان بهتر و سریع تر آن ها را شناسایی نموده و راحت تر و مطمئن تر به سمت مقصد خود برانند.

  • از نظر شکل ظاهری
  • از نظر رنگ
  • از نظر شکل و طرح درج شده بر روی آن
  • از نظر نوشته های درج شده بر روی آن
  • از نظر متریال
  • از نظر ابعاد و اندازه

تفاوت تابلوهای ترافیکی

شکل ظاهری تابلوی ترافیکی

از مهم ترین نکاتی که در تابلوهای ترافیکی مورد توجه رانندگان باید قرار بگیرد شکل ظاهری این تابلوها می باشد. شکل تابلوهای ترافیکی ممکن است که به صورت گرد، مثلث، مستطیل، مربع و یا حتی پنج ضلعی و شش ضلعی نیز باشد. معمولا تابلوهای مثلثی بیشتر برای نشان دادن اخطار به رانندگان مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ تابلوی ترافیکی

از دیگر مشخصه های تابلوهای ترافیکی رنگ است که برای رانندگان بسیار مهم است. معمولا رنگ قرمز در تابلوهای ترافیکی نشان دهنده خطر و هشدار می باشد و رانندگان را متوجه بروز مشکل می نماید. از جمله این تابلوها می توان به تابلوی ایست، جاده باریک می شود و یا جاده لغزنده است اشاره نمود.

اما رنگ آبی و یا زرد نیز در تولید این تابلوها  مورد استفاده قرار می گیرد. تابلوهایی که برای نشان دادن راه و یا معرفی مسیری باشد از رنگ های آبی در آن استفاده می شود.

ابعاد در تابلوی ترافیکی

تابلوهای ترافیکی در طرح ها و رنگ های متفاوتی تولید می شود اما باید توجه نمود که ابعاد و اندازه نیز در تولید آن ها بسیار با اهمیت است. تابلوهای راهنمایی معمولا در تمام کشورها با رنگ ها و ابعاد مشخصی مورد استفاده واقع می شوند اما در بعضی از کشورها علائم درج شده بر روی این تابلوها با دیگر کشورها کمی متفاوت است.

ابعاد تابلوها در ایران بیشتر به این صورت است.

  •  تابلوهای دایره ای با قطر 60، 75 و 90 سانتی متر می باشد.
  • ابعاد در تابلوهای مثلثی با توجه به ارتفاع مثلث ها در نظر گرفته می شود این ارتفاع نیز از 60، 75، 90 متغیر است.
  •  تابلوهای مربع نیز در ابعاد 40، 60 و 90 سانتی متر تولید می شود.
  • تابلوهای مستطیل در ابعاد 50 در 23، 75 در 50 ، و 100 در 70 است.
  • هشت ضلعی ها در قطرهای 60، 75 و 90.

تابلوهای ترافیکی

متریال تابلوهای راهنمایی

متریال در تابلوهای ترافیکی متفاوت است. اما تمام متریال ها دارای ویژگی دوام و استقامت زیاد هستند. متریال مورد استفاده در ساخت این تابلوها ممکن است که گالوانیزه ساده، گالوانیزه لبه دار، الکترواستاتیک، آلومینیوم ساده و یا آلومینیوم لبه دار باشد.

تابلوهای ترافیکی در شهرها و جاده ها از متریال های متفاوتی تولید می شوند معمولا بیشتر تابلوهای شهری از جنس ورقه های آهن بوده که با پوششی از جنس الکترواستاتیک پوشش داده شده اند.

اما تابلوهایی که در جاده های بین شهری مورد استفاده قرار می گیرند ابعادی بزرگتر داشته و از جنس گالوانیزه هستند. این جنس تابلوها کمک می کند تا عمر و دوام بیشتری در برابر حوادث جویی و منطقه ای از خود نشان دهند.

متریال تابلوهای راهنمایی

استاندارد در تابلوهای راهنمایی

در کشورهای مختلف معمولا از علائم یکسانی در تابلوهای راهنمایی استفاده می شود. اما در بعضی از کشورها برای نشان دادن بعضی از نشانه ها از طرح های ویژه همان کشور استفاده می شود. برای همین در هر کشور باید طبق یک استاندارد معین به طراحی و تولید تابلوهای ترافیکی اقدام نمود. از جمله مهمترین استانداردهایی که در ساخت این تابلوها دارای اهمیت است  این چند مورد است.

  • برای هر راننده ای قابل فهم باشد.
  • از فاصله دور نیز قابلیت خواندن را داشته باشد.
  • در برابر ضربات مکانیکی و مواد شیمیایی مقاوم باشند.
  • در نور کم و یا تاریکی نیز قابل رویت باشند.

قیمت تابلوی ترافیکی

با توجه به نکات گفته شده این تابلوها با قیمت های متفاوتی در بازار عرضه می شوند. امروزه تابلوهای ترافیکی با طراحی های ویژه ای تولید می شوند و از لامپ های ال ای دی در تولید آنها بهره برده می شود. در این نوع تابلوها لامپ ها در طی روز نور خورشید را جذب و در شب برای تولید نور از آن استفاده می نمایند. این تابلوها دارای عمری برابر با 8 سال خواهند بود. نوع دیگر این تابلوها از صفحه های خورشیدی برای جذب انرژی نور خورشید در آن ها استفاده می شود. این دسته در دو نوع ال ای دی های کم و ال ای دی های زیاد و فعال تولید می شوند.

توجه نمایید که هر کدام از این تابلوها با اندازه و طرح و متریال مختلف با قیمت های متفاوتی  تولید می شوند. برای همین نیاز است که قبل از خرید تابلوی ترافیکی حتما از محل استفاده و نوع متریال آن اطلاع کافی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش تولید انواع تابلوی ترافیکی می توانید به سایت ما مراجعه و با کارشناسان الو ایمنی مشاوره نمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *