اهمیت و ضرورت استفاده از کفش ایمنی

 اهمیت استفاده از کفش ایمنی

کفش ایمنی و یا کفش کار  یکی از مهمترین تجهیزات مورد استفاده به منظور افزایش ضریب ایمنی، حفاظت شخصی و پیشگیری از بروز آسیب های جدی در محیط های مختلف، به ویژه کارگاه های بزرگ تولیدی، پروژه های عملیاتی، تولیدات برقی و تجهیزات صنعتی در واحدهای کوچک و کارخانجات بزرگ است.  استفاده از کفش ایمنی اهمیت بسیار زیادی داشته و از بروز آسیب مشکلات جدی به قسمت های مختلف پا، از جمله انگشتان پیشگیری خواهد نمود.

 اهمیت استفاده از کفش ایمنی

طبق گزارشات اعلام شده از سمت واحد ایمنی، حفاظت و سلامت شغلی، یکی از شایع ترین آسیب های ایجاد شده در محیط های کاری،  مربوط به صدمات ناشی از سقوط اجسام،  له شدگی، شکستگی، سوختگی، برق گرفتگی و بریدگی  در قسمت های مختلف پا هنگام کار کردن با تجهیزات خطرناک محیط های صنعتی، تولیدی و عمرانی است.  از اینرو توجه به ایمنی و حفاظت از  پاها  اهمیت بسیار زیادی داشته و استفاده از کفش های ایمنی، تضمین کننده سلامت  پاها به شمار می آیند.

 ضرورت استفاده از کفش ایمنی

۱- محافظت از له شدگی و شکستگی پا

یکی از مهمترین و شایع ترین آسیب های ایجاد شده در محیط های کاری، سقوط ناگهانی اشیا سنگین، ماشین آلات، تجهیزات صنعتی و ایجاد آسیب هایی مانند شکستگی، له شدگی و بریدگی در پاها است. از اینرو استفاده از کفش کار مناسب طراحی شده متناسب با استانداردهای ایمنی محیط کار، خطرات و  آسیب های ناشی از سقوط اجسام سنگین را به شدت کاهش داده  مهمی در افزایش ضریب ایمنی بر عهده خواهد داشت.

۲- محافظت از برق گرفتگی پاها

یکی دیگر از آسیب های بسیار جدی و خطرناک در محیط های کاری، خطر برق گرفتگی و ایجاد شوک های الکتریکی هنگام کار با تجهیزات و ماشین آلات برقی در محیط های خاص است. کفش کارهای ایمنی تهیه شده از  ترکیبات غیر رسانا مانند چرم و پلاستیک، خطرات الکتریکی و آسیب های ناشی از برق گرفتگی را به شدت کاهش داده و تاثیر به سزایی در  افزایش ایمنی پاها خواهند داشت.

۳- محافظت از سوختگی پاها

سوختگی ناشی از حریق و ریزش ترکیبات و مواد شیمیایی در محیط های کاری، یکی دیگر از آسیب های ایجاد شده در پاها بوده و از خطرات دائمی محیط کار به شمار می آید. از کفش ایمنی مناسب و عایق در برابر شعله های حریق و نفوذ مواد شیمیایی، یکی از مهم ترین موارد ایمنی کار در محیط های مرتبط با تولید و فرآوری ترکیبات شیمیایی و قابل اشتعال به شمار می‌آید.

۴- محافظت از بریدگی پا ها

فرو رفتن اجسام  تیز و برنده، یکی از خطرات شایع و احتمالات آسیب رسان در محیط های صنعتی، کارگاهی و تولیدی به شمار می آید. بریدگی های خفیف تا شدید از دیگر صدمات ایجاد شده در پاها هنگام کار با ابزار آلات، ماشین آلات و تجهیزات تیغه دار و برنده است. از این رو استفاده از کفش کار مناسب و مقاوم در برابر نفوذ اجسام تیز و ضربه های برنده ناشی از برخورد آن ها با پاها اهمیت بسیار زیادی داشته از ضرورت های استفاده از کفش ایمنی در محیط کار به شمار می آید.

 ضرورت استفاده از کفش ایمنی

 محافظ در برابر صدمات اسکلتی عضلانی

لیز خوردن از دیگر آسیب ها و حوادث شایع در جمعیت کارگران و افراد مشغول به کار در محیط های صنعتی و خطرناک است. کفش ایمنی مناسب و برخوردار از کفی استاندارد، از تجهیزات مناسب به منظور کاهش ریسک مشکلات و آسیب های اسکلتی عضلانی ناشی از زمین خوردن های ناگهانی در محیط کار به شمار می آید.

 ویژگی های کفش ایمنی استاندارد چیست؟

به شکل کلی پارامترها و  ویژگی های کفش ایمنی مناسب و استاندارد، مطابق با شرایط محیط کاری در نظر گرفته خواهد شد. رعایت نکات بسیار مهم و استانداردهای وضع شده،  تاثیر بسیار زیادی در افزایش ایمنی و کاهش خطرات احتمالی خواهد داشت.

کفش ایمنی استاندارد

جنس کفش کار

نوع پارچه در نظر گرفته شده به منظور طراحی و دوخت انواع مختلف کفش کار، اهمیت بسیار زیادی داشته و در مرحله اول با توجه به شرایط و خطرات احتمالی در محیط مورد نظر انتخاب خواهد شد. معمولاً بیشتر کفش های ایمنی از موادی مانند چرم محکم با ضخامت زیاد، پلاستیک های پلیمری و پلی استری، پشم های حیوانی چرم های مصنوعی ساخت خواهند شد.

کفی مناسب کفش ایمنی

یکی دیگر از موارد بسیار مهم در خصوص رعایت استانداردهای مورد نظر به منظور افزایش ایمنی با استفاده از کفش کار، نظر گرفتن کفی مناسب با وزن ایده آل، مقاوم در برابر لیز خوردن، مقاوم در برابر نفوذ مواد شیمیایی، مقاوم در برابر ترک خوردگی و شکستگی، بدون محدودیت حرکتی برای افراد است.

 تهیه و خرید انواع مختلف کفش کار

معمولاً انواع مختلف کفش کار و یا کفش ایمنی متناسب با محیط کاری افراد طراحی و تهیه شده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت. توصیه می‌شود به منظور تهیه و خرید انواع مختلف کفش کار، به موارد ذکر شده توجه فراوان نموده و در صورت لزوم از تجهیزات جانبی به منظور افزایش ایمنی کفش کار نیز استفاده نمایید. ساق های جدا شونده از کفش مانند ساق های پی وی سی، نئوپرن و نیترو ل، کفی های مقاوم و فولادی، انواع مختلف محافظ پا مانند اوور بوتزها از مهمترین تجهیزات جانبی ایمنی بوده استفاده از آن ها باعث  افزایش قدرت حفاظتی کفش‌کار در برابر مواد شیمیایی،  تجهیزات برنده و سایر خطرهای احتمالی خواهد شد.

ضرورت استفاده از کفش ایمنی