انواع کپسول آتش نشانی و کاربرد های آن

آتش نشانی

چه نیازی به کپسول آتش نشانی داریم؟ اتفاق ناگوار، چیزی است که نمی توان جلوی آن را از قبل گرفت. اما بعد از رخ دادن آن می توان برای اینکه خسارت بیشتری نزند و اتفاق های بد تر دیگری به بار نیاورد به رفع آن اقدام کرد. از جمله یکی از این اتفاق های ناگوار که معمولاً در اکثر مکان ها رخ می دهد می توان به آتش سوزی اشاره کرد. خوشبختانه برای رفع آتش سوزی کپسول های آتش نشانی به وجود آمده اند که می توان با کمک آنها جلوی پیشرفت آتش را گرفت و آن را خاموش کرد. اما این کپسول ها انواع مختلفی دارند که هرکدام آنها دارای مزایای متفاوتی می باشند. برای آشنایی بیشتر با این کپسول ها به ادامه مطلب توجه فرمایید.

کپسول آتش نشانی به چه معناست؟

کپسول های آتش نشانی، دستگاهی مخصوص به خاموش کردن آتش می باشند که قابل حمل می باشند. این دستگاه ها برای خاموش کردن آتش های کوچک استفاده می شوند و یا اگر آتش سوزی بزرگی ایجاد شود می توان از آنها استفاده کرد که تا رسیدن آتش نشان ها به طور تقریبی از تخریب مکان جلوگیری شود. این دستگاه ها در مکان های مختلفی مانند: ساختمان ها، کارخانه ها، حمل و نقل عمومی و یا حمل و نقل شخصی و… استفاده می شوند. هر نوع دستگاه مناسب یک مکان خاص می باشد. نوع کپسول آتش نشانی مورد استفاده در یک مکان را متخصصان تشخیص می دهند و همچنین مکان های مناسب نصب کردن آن ها را نیز می گویند. شما نمی توانید برای هر نوع آتش سوزی که در آن مکان رخ داد از هر نوع کپسول آتش نشانی که در دسترس می باشد استفاده کنید. اگر این کار را کنید در واقع به شدیدتر شدن آتش کمک کرده اید و هیچ تاثیری در کم شدن آتش ندارد. هر نوع کپسول آتش نشانی برای یک نوع کلاس آتش تولید می شوند و ما هم هنگام استفاده باید به این نکته توجه کنیم که هر کپسول را در کلاس آتش مخصوص خودش استفاده کنیم. در ادامه مطلب درباره کلاس های آتش سوزی توضیحات بیشتری خواهیم داد.

انواع کپسول آتش نشانی

انواع کلاس های آتش سوزی

ما چند نوع کلاس آتش سوزی داریم. برای آشنایی با آن ها به مطالب زیر توجه کنید:

1. آتش سوزی کلاس A

2. آتش سوزی کلاس B

3. آتش سوزی کلاس C

4. آتش سوزی کلاس D

1. آتش سوزی کلاس A

از کپسول های آتش نشانی مخصوص کلاس A می توان در آتش سوزی هایی که از طریق چوب، کاغذ، پارچه و برخی از پلاستیک ها به وجود آمده اند استفاده کرد. تمام کپسول های آتش نشانی مخصوص کلاس A با یک مثلث که حاوی حرف A می باشند نشان داده می شود.

2. آتش سوزی کلاس B

کپسول های آتش نشانی مخصوص کلاس B با مربعی نشان داده می شوند که حاوی حرف B می باشد. این نوع کپسول ها در آتش سوزی هایی استفاده می شود که از طریق مایعات یا گاز به وجود آمده اند. مانند نفت یا بنزین. این نوع کپسول ها که عاری از اکسیژن می باشند می توانند به راحتی آتش را مهار کنند.

3. آتش سوزی کلاس C

اگر کپسول اکسیژنی دیدید که یک دایره حاوی حرف C می باشد، بدانید که آن کپسول مخصوص آتش سوزی هایی است که به دلیل تجهیزات الکتریکی می باشند. شما می توانید بعد از اینکه آتش موجود در تجهیزات الکتریکی را خاموش کردید از کپسول های آتش نشانی مخصوص کلاس های A و B برای خاموش کردن سایر آتش ها استفاده کنید.

4. آتش سوزی کلاس D

برای آتش های به وجود آمده از دسته فلزات کپسول های آتش نشانی مخصوص کلاس D در نظر گرفته شده اند. برای این نوع آتش سوزی ها باید کپسول آتش نشانی در نظر گرفته شود که به فلز داغ هیچ واکنشی نشان ندهد. این نوع کپسول ها با نماد ستاره ای که حاوی حرف D است نشان داده می شود.

 

انواع کلاس های آتش سوزی

بهترین انتخاب برای کپسول آتش نشانی مورد نیاز

کپسول های آتش نشانی علاوه بر اینکه در کلاس های مختلفی دسته بندی می شوند، در انواع مختلف دیگری نیز دسته بندی می شوند که می توان از آنها به شرح زیر نام برد:

1. کپسول آتش نشانی آب

2. کپسول آتش نشانی پودر خشک

3. کپسول آتش نشانی گاز CO2 (دی اکسید کربن)

خاموش کننده از نوع آب:

خاموش کننده های آبی شایع ترین خاموش کننده ها هستند که فقط شامل آب می باشند و تنها در کلاس آتش سوزی A به کار گرفته می شوند و نوع کارکردشان اینگونه می باشد که با پاشیدن آب روی جسم سوزان آن را خیس می کنند و گرمایش را از آن می گیرند و بدین وسیله آتش خاموش می شود. این نوع کپسول آتش نشانی یکی از ارزان ترین آنها می باشد.

خاموش کننده از نوع پودر خشک:

می توان گفت که این نوع خاموش کننده ها نیز به نسبت قیمت ارزان تری دارند. این کپسول های آتش نشانی پوسته ای را تولید می کنند که آتش را مهار می کند. از این کپسول می توان در کلاس های آتش A و B و C استفاده کرد البته برخی از آنها را مخصوصاً برای کلاس D نیز تولید می کنند.

خاموش کننده گاز CO2 (در اکسید کربن)

این نوع کپسول ها آتش نشانی حاوی دی اکسید کربن می باشند که آتش را خفه می کند. این خاموش کننده به سیستم های الکتریکی آسیب نمی زند به خاطر همین مناسب استفاده در کلاس های آتش C و B می باشد.

انواع کپسول آتش نشانی و کاربرد های آن

چرا کپسول های آتش نشانی برای خودرو نیاز می باشد

وجود کپسول آتش نشانی در اتومبیل تقریباً یک نیاز واقعی می باشد زیرا امکان آتش سوزی هنگام تصادف یا نقص فنی بسیار زیاد می باشد و می تواند که خودروی شما را به کلی نابود سازد. از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا احتمال آتش سوزی در خودرو بسیار زیاد باشد می توان به موارد زیر نام برد:

1. نشت بنزین هنگام رسیدن به موتور

2. در سیستم الکتریکی خودرو نقص فنی وجود دارد

3. چکه کردن مایعات خودرو مانند روغن

4. بالا رفتن بیش از حد دمای موتور

5. وجود نقص در طراحی خودرو

6. تصادف

7. بی توجهی به نگهداری از خودرو

این دلایل مهم ترین دلایل آتش سوزی در خودرو می باشند و به همین دلیل می باشد که وجود کپسول آتش نشانی در خودرو الزامی می باشد. مناسب ترین کپسول برای خودرو کپسول گاز یک یا دو کیلو گرمی است.

انواع کپسول آتش نشانی

انواع کپسول های آتش نشانی

در مطالب بالا به انواع کلاس های آتش پی بردیم. در حالت تقریبی با انواع کپسول آتش نشانی نیز آشنا شدیم و از کاربرد های آن ها نام بردیم. اما برای آشنایی بیشتر با آنها و اینکه کدام برای چه موقعیتی مناسب می باشد به مطالب زیر توجه فرمایید:

خاموش کننده آبی: فقط برای کلاس های A مناسب می باشند.

خاموش کننده فومی: برای کلاس های B,A مناسب می باشند.

خاموش کننده پودر خشک: برای کلاس های A,B,C مناسب می باشد.

خاموش کننده دی اکسید کربن: برای کلاس های C,D مناسب می باشد.

 

کپسول های آتش نشانی در چه وزن هایی موجود می باشند؟

کپسول های آتش نشانی دستی در وزن های مختلف یک کیلو گرمی تا چهارده کیلو گرمی تولید می شوند تا برای یک انسان به راحتی قابل حمل باشد تا اگر آتش سوزی رخ داد یک نفر هم بتواند به خاموش کردن آن اقدام نماید. مدل های بزرگتر کپسول های آتشنشانی هم وجود دارد اما به دلیل اینکه آنها دارای وزن زیادی می باشند بر روی چرخ های مخصوص قرار گرفته اند. البته بعضی مواقع آن ها را به صورت ثابت به یک جا نصب می کنند تا امکان جابجایی آن وجود نداشته باشد.

 

شناسایی نوع کپسول آتش نشانی

برای خرید کپسول آتش نشانی اول باید از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل فرمایید. برای شناسایی استاندارد بودن آن می توانید بدنه آن را نگاه کنید. اگر توانستید علامت استاندارد را روی بدنه آن پیدا کنید بدانید که آن محصول استاندارد می باشد.

سپس باید به حروف روی آن ها توجه کنید تا بدانید برای چه نوع کلاس های آتش مناسب می باشند.

اگر موفق به خواندن حرف انگلیسی موجود در روی بدنه آن شدید به مطالب زیر توجه فرمایید:

1. کپسول آتش نشانی که دارای آب می باشد قطر نازل آن کم می باشد.

2. کپسول آتش نشانی دارای گاز کربن دی اکسید بدنه ای یک تکه و بدون درز است. همچنین دارای نازل قیفی شکل می باشد.

3. کپسول آتش نشانی که دارای کف مکانیکی می باشد دارای نازلی است که سوراخ های هواکش دارد.

4. کپسول آتش نشانی که دارای پودر خشک است نازلش به طور معمولی می باشد.

انواع کپسول آتش نشانی

شناسایی نوع کپسول های آتش نشانی از رنگ آن

برای شناسایی نوع خاموش کننده ها از رنگ آن به مطالب زیر توجه فرمایید:

1. خاموش کننده دارای آب به رنگ قرمز است.

2. خاموش کننده دارای پودر به رنگ آبی می باشد.

3. خاموش کننده دارای کربن دی اکسید به رنگ مشکی می باشد.

4. خاموش کننده دارای هالوژنه به رنگ سبز می باشد.

5. خاموش کننده دارای کف به زرد یا کرمی می باشد.

 

 

برای خرید انواع کپسول آتش نشانی اینجا کلیک کنید