عینک محافظ چشم کامپیوتر چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم

عینک محافظ چشم کامپیوتر

عینک محافظ چشم کامپیوتر یکی از ابزارات ضروری افرادی است که مدام با صفحات  دیجیتال اعم از رایانه، تلفن همراه و … در ارتباط هستند این ابزار نوعی عینک نیمه پزشکی محسوب می شود که از چشم ها در برابر اشعه مضر نمایشگرهای دیجیتال محافظت می کند. چنانچه فردی به طور مداوم چشم های خود را در معرض این اشعه ها قرار دهد به تدریج عوارضی مانند خستگی چشم،خشکی و… در او نمایان می شود.

یکی از مواردی که به چشم بسیار آسیب وارد می کند استفاده از ابزار هایی مانند گوشی، رایانه و یا … است. با استفاده از عینک هایی مانند عینک محافظ چشم می توان از آسیب رساندن به چشم خود تا حدی جلوگیری نمایید. با توجه به اینکه این عینک ها نیمه پزشکی هستند مقاومت بالایی در برابر  اشعه های مضری دارند که به چشم برخورد می کنند.

ببینید سایر تجهیزات ایمنی در الو ایمنی

عینک محافظ چشم کامپیوتر چیست؟

در گذشته عینک ها صرفا برای بهبود دید اشخاصی با مشکلات دوربینی، نزدیک بینی و … طراحی می شد اما به مرور زمان عینک علاوه بر بهبود دید برای امور دیگری که به منظور حفاظت از چشم ها بود نیز به کار رفت از این رو عینک ها در دسته های مختلفی اعم از طبی و ایمنی طراحی شده اند که هریک طیف گسترده ای از انواع عینک ها را شامل می شوند عینک محافظ چشم کامپیوتر در دسته ی عینک های طبی ایمنی قرار می گیرد زیرا هم نقش درمانی دارد و هم برای جلوگیری از تابش اشعه های مضر طراحی شده اند.

عینک محافظ چشم کامپیوتر
عینک محافظ چشم کامپیوتر
الو ایمنی

عینک های موجود در بازار همانند عینک های تولید شده در سالیان گذشته تنها کاربرد طبی برای بیماران را ندارند و جهت ایمنی هم در کار ها بکار میروند. مانند استفاده در کارگاه ها مانند جوشکاری و یا … و همینطور استفاده برای جلوگیری از اشعه های مضر رایانه ها و یا گوشی ها. این نوع عینک ها بر خلاف عینک های طبی شیشه ای نیستند و در طرح ها و شکل های مختلف تولید می شوند. به نوعی ماده اصلی که در ساخت این عینک ها استفاده می شود ترکیب پلیمری پلی کربنات است. به طور کلی می توان گفت هرچه هزینه ای که بابت این عینک ها می پردازید بیشتر باشد کیفیت بهتری خواهید داشت و بازدهی بیشتری دارد همینطور در عین حال صدمه ای که به چشم ها میزند کمتر خواهد بود.

علت استفاده از عینک محافظ چشم کامپیوتر چیست؟

بسیاری از افراد اطلاعاتی در رابطه با اشعه های صفحات دیجیتال ندارند و تصور می کنند که نمایشگرها آسیبی به چشم وارد نمی کند اما چون امروزه بسیاری از کارهای روزمره با رایانه، گوشی های همراه و … تحت اپلیکیشن ها و برنامه های مختلف انجام می گیرد استفاده از این لوازم حتی به طور ناخواسته به میزان زیادی افزایش پیدا می کند از این رو برخی افراد در طولانی مدت دچار عوارضی مانند درد گردن، سرخی چشم ها و… می شوند پس قبل از این که زمان را از دست دهید و گرفتار این قبیل از عوارض شوید سریعا اقدام به تهیه ی عینک محافظ چشم کامپیوتر کنید. تا حدالامکان از چشم های خود در برابر پرتوهای صفحات دیجیتال محافظت کنید.

نحوه ی کاربرد عینک محافظ چشم در برابر کامپیوتر

مواد به کار رفته در شیشه ی عینک محافظ چشم کامپیوتر از چشم ها در برابر پرتوهای رنگی با طول موج منفی و اشعه های مضر محافظت می کند و اجازه ی ورود این اشعه ها را به داخل چشم نمی دهند مانند عینک ضد آفتابی که در مقابل اشعه مضر نور خورشید مقاوم است. این عینک ها از خستگی چشم ها جلوگیری می کند بدین ترتیب شما می توانید ساعات طولانی به کار با دستگاه دیجیتال خود بپردازید. نکته ای که در شیشه ی عینک محافظ چشم کامپیوتر وجود دارد این است که بسته به میزان هزینه ای که می کنید کیفیت مواد به کار رفته متفاوت خواهد بود.

قسمت های مختلف عینک کامپیوتر

عینک محافظ چشم کامپیوتر از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: جنس و نوع فریم، پوشش محافظ عینک، رنگ شیشه عینک محافظ

1.    جنس و نوع قاب: از آن جایی که عینک محافظ چشم رایانه صرفا در زمان استفاده از رایانه، تلفن همراه و سایر ابزار دیجیتال استفاده می شود جنس قاب این قبیل از عینک ها را از انواع  پلاستیک یا فلز و رنگ های معمولی می سازند.

2.    پوشش محافظ عینک محافظ چشم کامپیوتر: لایه ی رویی عینک های محافظ از ماده ای تشکیل شده است که نور زیادی که به سمت چشم ساطع می شود را کاهش می دهد بدین ترتیب دریچه ی دیافراگم چشم بیش اندازه باز نمی شود. اصولا عینک های محافظ چشم کامپیوتر از یک طلق ساده ساخته شده اند و این پوشش محافظ بر روی طلق ها است که آن را از بقیه ی عینک ها متمایز می کند.

3.    رنگ شیشه عینک محافظ چشم رایانه: یکی از عواملی که سبب آسیب رسیدن به چشم می شود استفاده از نمایشگرهای دیجیتال در طول شب و در تاریکی می باشد از آن جایی که نور تابیده شده از این نمایشگرها به رنگ سفید و آبی می باشد چشم در تاریکی دچار خستگی می شود برای اینکه نورهای ساطع شده فقط با این رنگ وارد چشم نشوند اکثر کمپانی های ارائه دهنده ی عینک محافظ چشم کامپیوتر از طلق هایی با رنگ زرد و قهوه ای استفاده می کنند.

عینک محافظ چشم کامپیوتر

انواع عینک های محافظ چشم کامپیوتری

به طور کلی عینک هایی که برای محافظت از چشم در برابر اشعه های مضر ابزار هایی مانند کامپیوتر استفاده می شود دارای سه نوع اصلی می باشد که هر کدام کاربرد جداگانه ای دارند:

  1.    عینک های تک کانونی: عینک های تک کانونی بسیار برای عوارضی همچون تاری دید و خستگی مداوم چشم ها و مواردی از این قبیل کاربرد دارند.
  2.  عینک های تمام حرفه ای: همانطور که از نام این عینک ها پیدا است بسیار حرفه ای بوده و باعث اصلاح دید می شود.  تمامی  این موارد به کمک لنز های پیشرفته ای است که در عینک استفاده می  شود.
  3.   عینک های دوکانونی و سه کانونی: اگر می  خواهید کیفیت دید خود را چند برابر افزایش دهید بهتر است از این نوع عینک ها استفاده کنید.

تاثیرات نور آبی نمایشگر دیجیتال بر روی چشم ها

تحقیقات بسیاری بر روی نور آبی و سفید نمایشگرهای دیجیتال انجام گرفته است که نشان دهنده ی میزان ضررهای اشعه ها و پرتوهای تابیده شده از نمایشگرها می باشد اما بیشترین ضرر نور آبی مربوط به زمانی می شود که شما در تاریکی از این قبیل وسایل دیجیتال استفاده می کنید میزان ضرر این نور آبی تا حدی است که احتمال کوری دائم نیز وجود دارد. نکته ای که در استفاده از رایانه و تلفن همراه وجود دارد این است که همه ی افراد نیاز به این قبیل از عینک ها ندارند صرفا افرادی که به علت کار مجبور هستند مدت زمان طولانی از کامپیوتر استفاده کنند باید برای خود عینک محافظ رایانه تهیه کنند.

چرا عینک های کامپیوتری بسیار ساده هستند؟

در نگاه اول به عینک های کامپیوتری متوجه ی ساختار و شکل ساده ی آن ها می شوید و زمانی که عینک را به چشم خود می زنید متوجه ی هیچ تغییر خاصی نمی شوید و تصور می کنید یک عینک تقلبی خریداری کرده اید در مرحله ی اول توصیه می شود که عینک محافظ خود را صرفا از عینک فروشی های معتبر تهیه کنید و در مرحله ی دوم به این نکته توجه کنید که با زدن عینک قرار نیست تغییر خاصی در دید شما به وجود آید این عینک ها صرفا مانع از نفوذ پرتوهای مضر به چشم می شوند.

آیا می توان عینک طبی به عینک محافظ کامپیوتر تبدیل کرد؟

می توانید عینک خود را در اختیار یک عینک سازی قرار دهید تا آن را تبدیل به یک عینک محافظ کند عینک سازی با قرار دادن پوششی بر روی شیشه ی عینک این تغییر را به وجود می آورد. اما معمولا یک لایه ی رنگی بر روی عینک به وجود می آید که برخی از افراد این لایه ی تیره رنگ را نمی پسندند به همین علت توصیه می شود که یک عینک جداگانه برای محافظت از چشم های خود در برابر کامپیوتر تهیه کنند.

عینک محافظ چشم کامپیوتر

انواع عینک های کامپیوتری کدامند

عینک های محافظ چشم ها در برابر کامپیوتر به سه نوع اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از:

·        عینک های تک کانونی: این قبیل از عینک ها از عوارض استفاده ی مداوم از کامپیوتر از قبیل تاری دید، خستگی و … جلوگیری می کند.

·        عینک های تمام حرفه ای: این عینک ها دارای لنزهای پیشرفته ای هستند که دید فرد را اصلاح می کنند.

·        عینک های دوکانونی و سه کانونی: این عینک ها با تکنولوژی خود سبب افزایش کیفیت دید فرد می شود.

 

نحوه کاربرد عینک های محافظ چشم به چه گونه است؟

کاربرد عینک محافظ چشم همانند عینک های آفتابی است زیرا عینک های آفتابی چشم را در برابر اشعه خورشید محافظت می کنند و اجازه ورود اشعه ها را به چشم ها را نمی دهند، عینک محافظ چشم هم با توجه به موادی که در ساخت آنها بکار رفته است از چشم ها در برابر پرتو های رنگی با طول موج منفی و اشعه های مضر کامپیوتر محافظت می کنند. با توجه به اینکه با استفاده از عینک محافظ سبب جلوگیری از خستگی چشم می شود امکان استفاده از کامپیوتر را ساعت ها افزایش می دهد در نتیجه بازده کاری بالا  می رود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *